fbpx

A súlygyarapodás leggyakoribb okai 

A hasi zsírpárnák növesztése mögött gyakran nagyon erős hormonális okok húzódnak meg. A folyamatért legtöbbször felelős hormon az inzulin. Ha úgy gondolod: akkor ez téged biztosan  nem érint, mindenképpen olvass tovább, hogy többet tudj meg az olyan állapotokról, mint amilyen például az inzulinrezisztencia, amely könnyen lehet, hogy tökéletes vércukor eredmények mellett is jelen van az életedben. 

Az inzuinrezisztencia – vagy más néven hyperinsulinemia, prediabétesz, metabolikus tünetegyüttes – 40 év fölött az emberek 50 százalékát érinti, és a fiatalabbak körében is nagyon gyakori. Ha női egészség perspektívájából tekintünk rá, óriási szerepe van a PCOS kialakulásában, és a perimenopauza körüli súlygyarapodás folyamatában is. Nehezebbé tehetei emellett a menstruációt – erősebb vérzéseket, súlyosabb görcsöket okozva -, hosszú távon pedig emeli a szívbetegségek, a demencia, a csontritkulás és a melldaganat esélyét. 

Nagyon fontos tehát, hogy beszéljünk róla. Kezdjünk talán rögtön az elejéről. 

Mi az inzulinrezisztencia? 

Legegyszerűbben fogalmazva, az inzulinrezisztencia a sejt azon anyagcsere központjainak működési zavara, amelyeknek a táplálékot energiává kell alakítaniuk. Ennek az anyagcserezavarnak az eredménye végül kevesebb energia, több gyulladás és nagyobb hajlam a hízásra, különösen a has környékén. Az inzulinrezisztencia magas koleszterinszintet, magas trigliceridszintet és ami nagyon fontos: zsírmájat is okozhat (ez egészen egyszerűen a zsír felhalmozódását jelenti a májban). Valójában a zsírmáj az inzulinrezisztencia esetében ok és okozat is egyszerre, azaz a betegség nehezen megszakítható ördögi körök sorát tudja katalizálni. 

Ha tehát azt mondták, hogy zsírmájad van, nagy az esélye, hogy inzulinrezisztenciával is küzdesz, még akkor is, ha az orvosod ezt soha nem említette. És hogy miért nem tette? Ez egy nagyon jó kérdés. A legvalószínűbb az, hogy az orvosod tökéletesen tisztában van azzal, hogy inzulinrezisztenciád van, de azt a hagyományos nézetet vallja, hogy ezt a súlygyarapodás okozza. Így inkább átugorik az inzulinrezisztencia részen, és csak azt mondja, hogy fogyj le, azt gondolva, hogy ezzel a probléma gyökerét kezeled majd. Valójában azonban egyre több bizonyíték utal arra, hogy az inzulinrezisztenciát nem a súlygyarapodás okozza, hanem éppen fordítva: súlygyarapodást, különösen a hasi vagy zsigeri zsír felhalmozódását az inzulinrezisztencia okozza.

Ha tehát azt a tanácsot kapod, hogy “csak” fogynod kell, hogy megoldd az alapanyagcsere-problémát, ami a súlygyarapodást okozza, az a ló elé teszi a szekeret. Jobb megközelítés az inzulinrezisztencia azonosítását követően dolgozni az inzulin szint csökkentésén, hiszen ez javítja az anyagcsere-funkciót, és kedvező mellékhatásként testsúly csökkenéssel is jár majd. 

Hogyan lehet diagnosztizálni az inzulinrezisztenciát? 

Az inzulinrezisztencia jelei közé tartozik, mint ahogyan már említettük, a zsírmáj, a test felső részén és a has körül jelentkező súlygyarapodás, fibrómák a bőrön, illetve egy másik bőrbetegség, az acanthosis nigricans, amely a bőr sötétebb tónusúvá válása a hónaljban és a nyak körül. Csak hogy tisztázzuk: lehet inzulinrezisztenciád anélkül is, hogy ezek a fizikai tünetek fennállnának, de ha ezek a fizikai tünetek fennállnak, akkor nagy valószínűséggel inzulinrezisztenciád van. Az inzulinrezisztencia diagnózisát megerősítő laborértékek közé tartozik a magas triglicerid- és koleszterinszint is. Ami természetesen azt jelenti, hogy az inzulinrezisztencia visszafordítása kiváló módja lehet a koleszterinszint csökkentésének.

Az ALT májenzim szintje, illetve a CRP szint is magas lehet inzulinrezisztencia esetén. Néha a vércukorszint és a haemoglobin A1C (vagy HbA1c) szintje is magas lehet, de nagyon gyakran ezek szintje normális, enyhe vagy mérsékelten emelkedett inzulinrezisztencia esetén. Ami azt jelenti, hogy ha az orvosod csak a glükózt vagy a HbA1c-t vizsgálta, akkor nem tudunk semmit arról, hogy van-e inzulinrezisztenciád vagy sem. 

Az inzulinrezisztencia diagnosztikus tesztje ehelyett nem meglepő módon az inzulin hormon vizsgálata. Ez elvégezhető egyszerű éhgyomri inzulin vizsgálatként is, ami – csak hogy még egyszer leszögezzük -, különbözik az éhgyomri glükóz vizsgálattól. Átfogóbb vizsgálat a HOMA-IR index, amely egy éhgyomri inzulin és egy éhgyomri glükóz szintből számolt arányszám, amely sejteti, hogy fennáll-e az inzulinrezisztencia. Van lehetőség továbbá glükóztolerancia-tesztre is, amelynek során nemcsak a vércukorszintet, de ezzel párhuzamosan a vér inzulin szintjét is megmérik a laborban. 

Az egészséges éhgyomri inzulin szintnek kisebbnek kell lennie, mint 10 mIU/L vagy 60 pmol/L. Egy és két órával a glükózszirup elfogyasztása után az egészséges inzulinszintnek 60 mIU/L vagy 410 pmol/L alatt kell lennie. Természetesen normális, hogy az inzulin a terhelés után emelkedik. Ez a feladata. A megfelelő szintű inzulin pedig számos előnnyel jár, beleértve a cirkadián ritmus beállítását, az izomépítést, és a menstruációd szabályozását is.

Az ezen referenciaértékek fölötti inzulinszint – akár az éhgyomri, akár a terhelt inzulin szintje – azonban inzulinrezisztenciára utal. A magas inzulinszint 1) a súlygyarapodás, a betegségek és az anyagcsere zavarok egyik mozgatórugója, és 2) a mögötte álló anyagcsere diszfunkció biomarkere.

A jó hír az, hogy a folyamat visszafordítható. Ahogy az inzulinérzékenység javul, és az inzulin szintje csökken, az anyagcsere-funkció helyreáll, és bekövetkezik a sokszor már várva várt fogyás is. Általánosságban ugyanis elmondható, hogy nem igazán lehet hatékonyan fogyni a hasi zsírból, amíg az éhgyomri inzulin nem csökken 8 mIU/L alá, ami több hónapig is eltarthat attól függően, hogy milyen magas volt az inzulinszint kezdetben.Ez azt is jelenti, hogy nem szabad elkeseredni, ha nem fogysz azonnal. Mindaddig, amíg az inzulinszint csökken, jó úton jársz a vágyott eredmények felé. 

Az alábbiakban olyan stratégiákról olvashatsz, amelyek segíthetnek téged ezen az úton. Fontos tudnod, hogy ezek az anyagcseréd rugalmasságát hivatottak fokozni, ami azt jelenti, hogy könnyebben tud majd váltani a tested a glükóz és a zsír felhasználása között. Ez a folyamat mitokondriális szinten zajlik, ezek azok az apró gyárak a sejtjeidben, amelyek a glükózt és a zsírt energiává alakítják. Mivel a mitokondriumok milliárd szám vannak jelen a testedben és folyamatosan újratermelődnek, rengeteg lehetőséged van arra, hogy több és egészségesebb mitokondriumot hozz létre.

Milyen megoldások léteznek az inzulinrezisztenciára? 

A mitokondriális diszfunkció és az inzulinrezisztencia közötti biokémiai kapcsolat kissé bonyolult, de alapvetően arról van szó, hogy amikor a mitokondriumokat túlterheli az energiafelesleg vagy más sérülés, akkor jelzik a sejt többi részének, így az inzulinreceptoroknak is, hogy ne reagáljanak többé az inzulinra. Ezáltal átmenetileg leállítják a glükóz áramlását a mitokondriumban, és megóvják a mitokondriumokat az energiatermelés reaktív folyamatától.

Ez persze felveti a kérdést, hogy mi okozza ezeket a mitokondriális sérüléseket és így az inzulinrezisztenciát is? Ez egy nagy talány, a válasz pedig sokféle lehet, többek között szóba jöhet az energiafelesleg, vagy a túlevés is. De persze lehet ezer más magyarázat is. A mitokondriumokat érő sérülések közé tartoznak a környezeti toxinok, a gyógyszerek, az ultra-feldolgozott élelmiszerek, a cirkadián zavarok, a szarkopénia (A kor előrehaladtával megjelenő izomerő és izomtömeg csökkenés), a tápanyaghiány, a neuroendokrin problémák, a krónikus gyulladások és a mikrobiommal kapcsolatos problémák – hogy csak néhányat említsünk. Úgy tűnik, hogy mindezek az anyagcsere zavarok transzgenerációs hatást is kifejtenek, ami azt jelenti, hogy az utolsó két-három generáció mindegyike hajlamosabb lesz az inzulinrezisztenciára, mint az előző generációk. Tehát könnyen lehet, hogy az inzulinrezisztenciád a környezeted és/vagy a szüleid vagy nagyszüleid környezetének negatív hatása. A gyökérokokat tehát nem mindig magadban kell keresned. 

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem neked kell dolgozni a megoldáson. 

Az összes kezelési stratégia átfogó megvitatása több száz oldalt igényelne.Ezért kénytelen leszek válogatni, és felsorolni néhányat a kedvenceim közül. Természetesen nem kell mindet egyszerre elkezdened, különösen igaz ez az étrend kiegészítőkre. Ez csak egy felsorolás mindarról, ami működhet a kezelés során. 

Nézzük meg tehát az inzulinrezisztencia visszafordításának hatékony, bizonyítékokon alapuló stratégiáit:

  • Izomépítés
  • Elegendő fehérje fogyasztása
  • Az ultra-feldolgozott ételek (különösen a gyors szénhidrátok) kiiktatása az étrendedből
  • Az emésztőrendszer problémáinak, és a bélflóra egyensúly hiányának helyreállítása.
  • Normál cirkadián ritmus visszaállítása
  • Minden nap érdemes ugyanabban az időpontban étkezni (ez támogatja a cirkadián ritmus helyreállítását is).
  • Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.
  • Stresszcsökkentés
  • Az oxitocin szint növelése minden lehetséges módon 
  • Az ösztrogén és a progeszteron egyensúlyának fenntartása, a tesztoszteron szint csökkentése (férfiakban ellenkezőleg: a túl alacsony tesztoszteron szint vezethet inzulinrezisztenciához). 

Sikeres lehet még: 

  • Az időszakos böjt enyhébb formái – (termékeny korú nőkben ezzel nagyon óvatosan, inkább férfiaknál)
  • Az olyan étrend kiegészítők, mint a magnézium, a taurin, a myo-inozitol, a  berberine, a kolin, és a máriatövis. A két utóbbi leginkább a zsírmáj gyógyítását szolgálja, és el is érkeztünk egy másik fontos lépéshez, a fruktóz nagy dózisainak elkerüléséhez. 

Ez alatt nem a friss gyümölcsöket értem, hanem a koncentrált, nagy dózisú fruktózt, amely olyan élelmiszerekben fordul elő, mint az üdítők, a gyümölcslevek és a különböző desszertek – igen, még a legtermészetesebb, növényi alapú desszertek is tartalmazzák. Nagy dózisban, egy bizonyos küszöbérték felett (ami minden egyénnél más és más) a fruktóz a bélből a májba kerül, ahol mitokondriális károsodást, zsírmájat és inzulinrezisztenciát okozhat. Alacsonyabb dózisnál a fruktóz nagy része a bélben alakul át glükózzá és szerves savakká, és semmilyen problémát nem okoz. 

Ehhez a cikkhez ajánljuk még a következő cikkek elolvasását:

Inzulinrezisztencia, vércukor egyensúly, hormonok és a ciklusod

Hogyan hagyjuk el a cukrot?

Eliminációs Diéta Alapok

Hogyan gyógyíthatod meg a bélrendszered?

Mi a baj a mesterséges édesítőszerekkel?

Your Title Goes Here
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.