fbpx

Egyperces jóga? – instant megoldások helyett, új életmód

Nemegyszer hallottam, olvastam már, hogy bepattant valaki egy jógapózba, majd várja a csodát. Fancy “mutatványok” tömkelegét láthatjuk dekoratív nőktől és férfiaktól a social médiában. Figyelemfelkeltésnek, kedvcsinálónak alkalmas lehet, (talán valaki éppen ezért szánja rá magát, hogy kipróbálja ezt a mozgásformát), de ne hagyjuk becsapni magunkat! 

Azonnali reakciókat, a testben szétáradó végtelen nyugalmat és azonnali kondícionáló hatást várnak el sokan egy-egy ilyen ászana láttán. Az (ön)elismerés gyors visszaigazolást adhat, ha egyébként is sportosak vagyunk és könnyedén beletekerjük magunkat az adott gyakorlatba. Ez az sikerült! – gondoljuk magunkban! (Régen én is hasonló hozzáállással vágtam bele a jógázásba. Nem volt nagy kunszt egy-egy ászana. – Bár hozzáteszem, az első dinamikus hatha órán, amire ellátogattam, majdnem lefordultam a szőnyegről, annyira megmozgatott.)

Aztán, ahogy ismerkedtem egyre többféle jóga értelmezéssel és kezdett kialakulni a saját gyakorlásom, elgondolásom, megfigyeltem és megtapasztaltam, hogy mennyire komplex érzetek alakulnak ki a testemben. Rájöttem, hogy az instant sikerélmények nem feltétlenül jelentenek tartós eredményt, ezért (a mindig) végtelen kíváncsiságom elindított a jóga vagyis inkább a magam útján. 

Összetett élettani hatás az egész testben

A helyesen kivitelezett jóga ászanák vitathatatlanul jótekony hatást gyakorolnak a szervezetünkre. 

  • Javul a vér- és nyirokkeringés, gyorsul az emésztés, az anyagcsere folyamata.
  • Növelhetjük az izmok megnyúlási képességét és teljesítményüket, célzottan a mélyebben fekvő izomcsoportokra.
  • Fokozza az ízületek rugalmasságát.
  • Növelhető a légzéskapacitás, helyes légzéstechnika elsajátítása.
  • A vegetatív idegrendszer egyensúlyának biztosítása.
  • A belső szervek masszírozódnak. Női jóga gyakorlatsorok ászanáiban külön figyelmet fordítunk az alhasi és női szervek masszírozására, funkciójuk javítására, regenerációra.
  • A belső elválasztású mirigyek működésének kiegyensúlyozása.
  • Az érzelmek kiegyensúlyozása, blokkok feloldása.
  • Elménk, gondolataink uralása.

Nőként külön szenteljünk figyelmet a mellek egészségét megőrző és kondicionáló, a medencealapi izmokat erősítő ászanákra, légzőgyakorlatokra és mudrákra is. Használd ki a pránajáma és energetikai gyakorlatok tárházát a női egészség megóvására! 

Instant megoldások helyett, új életmód 

A testgyakorlatok hamar látható eredményt hoznak, de fontosabb, ha a mindennapjaink részévé válik, mellyel egy új és egészségesebb életmód alakítható ki.

Nem vagyunk gépek és nem egyforma minden napunk sem. Nem az önmagunk hajszolása a cél, inkább egy fókuszpont megtalálása. Lehet ez először a rendszeres ászanagyakorlást jelenti számunkra, majd később a matracon kívül is tudjuk alkalmazni. Legyen egy “kapaszkodó”, amit olyan helyzetekben is megtalálsz, amikor nem talpig jógaruhában vagy, hanem egy embert próbáló szituációban. A kijelölt fókuszpontod ott lesz akkor is, csak kapaszkodj bele a tekinteteddel és nem fogsz kibillenni! 

Kezdő gyakorlatok a könnyebb induláshoz:

  •  macska
  •  lefelé néző kutyapóz
  •  deszka
  •  kobra
  •  felfelé néző kutyapóz 
  •  leborulás

A gyakorlatok előtt, kezdésként csendesedj el pár percre ülésben. Ehhez segítséget találsz itt:

Nőiesség kiteljesedése jógával 2. rész

Kövesd a blogbejegyzéseket, csatlakozz a facebook csoportunkhoz:

Wise Woman Közösség

És kövess minket instagram-on is a legfrissebb tartalmakért!

Funkcionális Orvoslás Instagram

Jó gyakorlást!