fbpx

Női ciklus lépésről, lépésre – a ciklusunk 4 évszaka

A menstruáció 

A ciklus első napja a menstruáció első napja. Amikor a rendes, piros vérzés megindul. És bár ez a menstruációs ciklus látható jele, és ezt is tartjuk számon, az egész női ciklus középpontjában az ovuláció áll. A ciklusunk akörül forog, hogy bekövetkezik az ovuláció. Ez egy precízen felépülő, bonyolult hormonegyensúly által vezérelt folyamat. Ez a hormonjáték kicsit olyan, mintha az agyunk és a petefészkünk pingpongozna egymással.

A menstruációs vérzés csak a ciklus egyik része, amely tulajdonképpen 21-35 nap között változik. A következőekben megvizsgáljuk minden egyes szakasz jellemzőit.

A ciklusunk egyes szakaszaiban négy hormon szintje állandóan változik. Ez a csodálatos tánc, ami segít felkészülni egy esetleges terhességre. Az eltérő hormonális változások minden egyes szakaszban máshogyan hatnak a testedre, az agyadra. Ezért is működhet a ciklus szinkronizálás, hiszen ennek pont az a lényege, hogy megpróbálunk igazodni ezekhez a változásokhoz, és kihasználni ezt az előnyünkre.

Menstruációs szakasz – TÉL – Újhold

időtartam: 3-7 nap

Hormonális jellemzői

A menstruációval, azaz a vérzésünk első napjával kezdődik, amikor is leválik az előző havi méhnyálkahártya, persze csak akkor, ha nem estünk teherbe.

A sárgatest eltűnésével visszaesik a progeszteron , és ez váltja ki a méhnyálkahártya leválástát. Az ösztrogén előbb tetőzik, majd szépen lecsökken, ezzel jelezve a hipotalamusznak, hogy készülhet a következő havi táncra, egy újabb ovulációs ciklusra. A méhnyakunk kemény, de egy kicsit nyitott, hogy engedje távozni a menstruációs vért. Enyhe puffadást még tapasztalhatunk.

Életmód

Intuitív gondolatok, önvizsgálat, befelé figyelés. Energiaszinted a legalacsonyabb, így teljesen természetes a befelé fordulásra való igény, a pihenés, lazítás, és a nyugalom ilyenkor esszenciálisak, engedd meg magadnak ezt most!

Ételek

Szervezeted ilyenkor sok energiát igényel. Legyen tele az étrended ilyenkor tápanyagokban gazdag ételekkel, alacsony glikémiás indexű és magas víztartalmú zöldségekkel és gyümölcsökkel. 

Mozgás

Regenerációs és a pihenés van most főszerepben. A szakasz első pár napjára csak pihenés, vagy nyújtás ajánlott. Ahogy haladunk a menstruáció vége felé, lehet fokozatosan növelni a terhelést.

Follikuláris szakasz – Tavasz – Növő hold

időtartam 7-10 nap

Hormonális változások

A hipotalamusz jelet küld az agyalapi mirigynek a gonadotropin-elválasztó (GnRH) hormonként, hogy az küldjön tüszőérést serkentő hormont (FSH) a petefészkeknek, mely arra utasítja a petefészkeket, hogy készüljenek újabb petesejt kilökésére. Ezzel elkezdődik a preovulációs szakasz. Ekkor a petefészekben több tüsző is elkezd érni. Minden tüsző egy petét rejt, minden hónapban több tüsző kezd el egyszerre érni, de csak egy lesz a győztes. Az érésben lévő tüszők ösztrogéntermelésbe kezdenek. Megnő az ösztrogénszint, és ennek hatására a méh nyálkahártyája (endometrium) megvastagszik, hogy ezzel megteremtse az ideális feltételeket az esetleges megtermékenyülés esetén a petesejt beágyazódásához.

Életmód

Ebben a szakaszban energiánk fokozatosan nő, kissé nyugtalanok vagyunk. Az ösztrogénnek fiatalító hatása van, fényes lesz a hajad, puha, ragyogó a bőröd, és javul a hangulat is. A kreativitás szárnyal. Még a kockázatvállalási hajlandóságunk is nő. A tesztoszteronnak köszönhetően a libidónk egyre magasabbra kúszik.

Ételek

Mivel ösztrogén szinted még csak emelkedőben van, tested ilyenkor jól tolerálja a magas fitoösztrogén tartalmú ételeket.

Mozgás

Nyugodtan próbálj ki valami újat. Energiaszinted most megfelelő, jobb a kitartásod, könnyebben tudod majd végigcsinálni az edzést is. Könnyen alkalmazkodsz most új mozgásformákhoz. Könnyebb a komfortzónádat most elhagynod. 

Ovulációs szakasz – Nyár – Telihold

időtartam: 3-4- nap

Hormonális jellemzői

Ez a ciklusunk csúcspontja, tulajdonképpen minden ennek érdekében történik, ezért megy a tánc, a hormonális együttműködés, hogy összejöjjön az ovuláció, ami megkoronázza a ciklusunkat. A tüszőink egyre több ösztrogént termelnek, felkészítve a méhnyálkahártyát, illetve az immunsejtek száma is növekszik a méhben. A 12-16 napja körül az ösztrogénszint ismét megemelkedik, ezúttal drámaian, és az agyalapi mirigy érzékeli, amikor eléri a csúcsértéket, és válaszképpen luteinizáló hormont (LH), a tüszőrepedésért felelős hormonáradatot indít, ez az LH-hullám. Ennek hatására a domináns pete érése befejeződik, kiszabadul a tüszőből, kilökődve az egyik petevezetékbe jut. Ez a petesejt szépen halad a méh felé. A tesztoszteronszint egy ugrást követően, nagyjából az ovulációval egy időben csökken. A petesejt nagyjából 13-24 óráig marad életképes. Ha nem termékenyül meg, akkor vagy felszívódik vagy kiürül a következő menstruáció alkalmával.

Életmód

Felfokozott kommunikációs képességeidnek köszönhetően ilyenkor érdemes a mély, filozofikus, élet nagy dolgait megbeszélni pároddal, barátnőiddel. Ez a szintetizáló gondolkodás időszaka, amikor megszáll bennünket a tisztánlátás képessége, kiélezettek a szenzoraink, fogékonyabbak vagyunk mások jelzéseire, könnyebben át tudjuk adni saját gondolatainkat és meg is érteni a másikat, és elfogadni. Ez bizony kiváló alkalom az első randira, nemcsak a kommunikációs képességeid miatt, de nyilvánvalóan ilyenkor vagyunk nőiségünk teljességében, evolúciósan is ilyenkor vagyunk a legvonzóbbak!

Étrend

A nagy mennyiségű ösztrogénnek köszönhetően sugárzó vagy, energiád is csúcsra jár, és a hangulatod is stabil. Azonban ilyenkor nem árt figyelni a szénhidrátfogyasztásra. Fontos, hogy milyen szénhidrátokhoz nyúlsz! Valamint segíts a szervezetednek hatékonyan kiválasztani a felgyülemlett ösztrogént. Ezt úgy teheted meg, ha támogatod a májad, a bélműködésed.

Mozgás

Energiaszinted csúcson van, így nyugodtan végezhetsz nagyobb megterheléssel járó gyakorlatokat. Ilyenkor vagyunk fizikai és mentális teljesítőképességünk csúcspontján.

 

 

 

Luteális szakasz – Ősz – Fogyó hold

időtartam: 10-14 nap

Hormonális jellemzői

Ez a leghosszabb szakasz általában. A nyertes tüsző, amelyből kiválik a petesejt, átmeneti endokrin szervvé változik, ő lesz az úgynevezett corpus luteum, vagyis a sárgatest, aki a petefészek falán maradva progeszteron termelésbe kezd. A progeszteron egyrészt jelzi a testnek, hogy a méhnyálkahártyáját meg kell tartani egyelőre, másrészt pedig megakadályozza a további tüsző érését és megrepedését, jelet küld az agyalapi mirigynek, hogy ne válasszon ki több FSH-t és LH-t, így biztosítva, hogy csak egyetlen petesejt kerüljön a méhbe.
Tehát ebben az időszakban még mindig magas a progeszteron és az ösztrogén szint is. A progeszteron akár 200x magasabb, mint a ciklus korábbi szakaszaiban.
A ciklus végén pedig, amennyiben a petesejt nem termékenyült meg, akkor a sárgatest összeesik és felszívódik. Az ösztrogén és a progeszteron mennyisége leesik, és szépen leválik a méhnyálkahártya, és ezzel kezdetét veszi a következő ciklus. A szakasz végén ismét emelkedni kezd a tesztoszteron szintünk.

Életmód

Erre a szakaszra legjellemzőbb szó talán a fészekrakó ösztön. Kicsit lelassulunk, energiáink gyengülnek, befelé fordulnak. Tudatosabbak, és kényelmesebbek leszünk. Olyan dolgokat is észrevehetsz ilyenkor, amiket esetleg máskor, aktívabb, rohanósabb időszakokban nem. Érezni fogod, hogy kívül-belül rendre és csendre vágysz. Rakj rendet otthon, szortírozz, csoportosíts, rendezd az online életed is. Aztán pedig kezd el a nagytakarítást belül is. Ilyenkor nagyon jól jöhet egy kis énidő, kényeztető fürdők, egy jó könyv, egy masszázs. Inkább ez az otthonmaradós, kuckózós időszaka a ciklusodnak, nem a partyállat fog most dominálni.

Étrend

Fontos ilyenkor a sok B-vitamint, magnéziumot, kálciumot és rostot tartalmazó étrend. Először is segítenek megakadályozni az édességek után való sóvárgást, és az azok által okozott cukorhullámvasutat. A magas kálcium- és magnézium tartalmú leveles zöldek például pedig az ödémát segítik majd csökkenteni. A rostok pedig segítenek a tisztulásban, segítenek a májnak a méregtelenítésben, és a vastagbélnek pedig a kiválasztásban, így könnyebben megszabadulhatunk a már feleslegessé vált ösztrogéntől. 

Ebben az időszakban jelentkezik a PMS – azaz a premenstruális szindróma. Ha rendszeresen van ebben az időszakban fejfájásod, hangulatingadozásod, puffadásod, borzasztóan kívánsz bizonyos ételeket, ingerlékeny vagy, rosszul alszol, kevés az energiád..stb, akkor érdemes lehet megnézned a PMS-ről szóló eBook-unkat – ez az Útmutató a tökéletes menstruációhoz.

Mozgás

Ebben a szakaszban, de főleg a szakasz második felében a test kezdi elveszíteni a rugalmasságát. A változó hormonszintekre mindenki különbözőképpen reagál, de ezt érdemes szem előtt tartanod. Nem érdemes ilyenkor túlterhelni az ínszalgjaidat, mert hajlamosabbak vagyunk ilyenkor a gyulladásokra is. Illetve egyensúlyproblémák is előfordulhatnak ilyenkor.

 

 

 

 

Összefoglaló

A ciklusunk egyes szakaszaiban négy hormon szintje állandóan változik. Ez a csodálatos tánc, ami segít felkészülni egy esetleges terhességre. Az eltérő hormonális változások minden egyes szakaszban máshogyan hatnak a testedre, az agyadra. Ezért is működhet a ciklus szinkronizálás, hiszen ennek pont az a lényege, hogy megpróbálunk igazodni ezekhez a változásokhoz, és kihasználni ezt az előnyünkre. Hiszen mi nem vagyunk férfiak, a férfiak hormonszintje nem változik jelentősen egy hónapon belül. A napon belül lehet, de heti, havi bontásban nekik egy egyenes vonalat lehetne húzni, ha a tesztoszteronról beszélünk. Nekik tehát szuperul működhet, hogy minden nap ugyanazt a teljesítményt nyújtsák munkában, edzésben, párkapcsolatban stb. 

De ez nem azt jelenti, hogy mi elátkozottak vagyunk, amiért nem tudunk minden nap csúcsteljesítményt nyújtani ugyanazokban a dolgokban. Egyszerűen máshogyan működünk, ez a világ pedig a férfiak hormonszintjére lett igazítva. This is a man’s world…

A négy hormon szintjének folyamatos változása más-más képességekkel – szupererőkkel ruház fel minket. A ciklusszinkron élet pedig azt jelenti, hogy az adott pillanatban domináló élettani és biokémiai folyamatok alapján választok tevékenységet. 

Tehát olyan ételeket eszem, melyek támogatják a ciklusom különböző szakaszait, olyan mozgásformákat választok, melyek figyelembe veszik az adott szakaszra jellemző hormonális állapotomat, valamint olyan tevékenységeket részesítek előnyben, amelyek harmóniában állnak az éppen adott pillanatban jellemző szellemi és energiaszintemmel. 

Ez a kulcs a női szupererő kihasználásához, a hormonegyensúly visszaállításához, és a termékenységed optimalizálásához is.

FONTOS INFORMÁCIÓ! Ha valaki hormonális fogamzásgátlót szed vagy alkalmaz, akkor ez a folyamat nem megy végbe, mert a hormonális megoldások leállítják a ciklust és az ovulációt.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg a barátnőiddel, ismerőseiddel!

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on, az Instagramon és a Facebook cosportunkba – a Wise Woman Közösségbe!

 

Dr Varga Zsuzsanna

 

 

 

Köszönöm, ha megosztod!

További érdekes cikkek a témában:

A funkcionális orvoslásról

Elolvasom

Szemléletváltás

Elolvasom