fbpx

Húgyúti fertőzések

– A megelőzés –

A húgyúti fertőzések nagyon gyakoriak, különösen nőknél minden korosztályban gyakrabban fordul elő, mint férfiaknál. Nagyon sokan keresik fel ilyenkor a háziorvosi rendelőket és a sürgősségi osztályokat is vizelési panaszokkal. 

Ebben a cikkben a húgyutak alsó részeinek fertőzésével fogok csak foglalkozni, a vese problémákkal nem, hiszen azok komolyabb kezelést igényelnek, míg a hólyaggyulladás legtöbb esetben kezelhető természetes módon, antibiotikum nélkül is. A cikk első részében a megelőzésről lesz szó, míg a második részben a természetes kezelési módokról.

 

Tünetek

A húgyúti fertőzés tünete a gyakori – néha különösen fájdalmas, sürgető vizelési inger, a szeméremcsont feletti nyomás érzése, fájdalom, vagy görcsölés, illetve a vizelések végén olyan érzés, mintha még mindig tele lenne a hólyag. Ezen kívül előfordulhat vér is a vizeletben.  Általános tünetek lehetnek a fáradtság, levertség.

A tünetek hirtelen jelentkeznek, láz nélkül. Ezzel szemben egy vesegyulladás, vesemedence gyulladás tünetei lassabban alakulnak ki, lázzal, hidegrázással, hányingerrel, hányással, deréktáji fájdalommal járnak.

Míg a vesegyulladás esetén fontos az antibiotikumos terápia, addig egy egészséges felnőtt nő esetén, aki nem várandós, egy hólyaghurut antibiotikum nélkül is orvosolható.

Fiatal, szexuálisan aktív nőkben a fájdalmas vizelés hirtelen kialakulása chlamydia fertőzés vagy ritkábban gonorrhoea miatt is előfordulhat, ezért ilyen esetekben erre is kell gondolni. 

A hüvelyi gombás fertőzések a húgycső irritációját is okozhatják, és hólyagfertőzéshez hasonló tünetekhez vezethetnek, ezért érdemes fontolóra venni ezt a lehetőséget is, ha hüvelyi fertőzés tünetei is jelen vannak (viszketés, égés, hüvelyi folyás).

A húgyúti fertőzések megelőzésében és kezelésében egyaránt a fő célok:

  • támogatni a szervezet természetes védekezőképességét a fertőzéssel szemben
  • helyreállítani a mikroflóra egyensúlyát és az egészséget
  • visszaállítani a hólyag pH-ját, amely védelmet biztosít a káros baktériumokkal szemben
  • megakadályozni a baktériumok hólyag falhoz tapadását

A hólyag fertőzések természetes megelőzése

 

Mielőtt a kezelésről beszélnénk, beszéljünk a megelőzésről.

A hólyag fertőzéseket a hólyagban lévő, oda bejutó baktériumok okozzák – általában az E. coli – melyek az emésztő traktusból származnak – , bár vannak egyéb bajt okozó fajták is. A vese fertőzések általában akkor fordulnak elő, amikor a hólyagból származó baktériumok az urétereken feljutnak a vesékbe, ezek a csövek szállítják a vizeletet a vesékből a hólyagba.

A baktériumok akkor képesek megtámadni a hólyagot, ha:

  1. sok felesleges cukrot ettünk (vagy alkoholt fogyasztottunk, amely magas cukortartalmú), amely gyengíti az immunrendszert, és táplálja az egészségtelen bél- és hüvelyflórát
  2. amikor stressz alatt vagyunk
  3. sok szex (főleg egy új partnerrel, vagy szokásosnál több, mint pl. a nászút vagy nyaralás alatt)
  4. vagy, amikor valami megzavarja a hüvely- vagy bélflóra egyensúlyát, például antibiotikumok, étrendváltozás vagy egyéb események miatt.

Mind a bélflóra, mind a vaginális ökológia kulcsszerepet játszanak az húgyúti fertőzések megelőzésében, mivel ellenőrzés alatt tartják azokat a baktériumokat, amelyek valamelyik helyről a húgycsőbe vándorolhatnak. A hüvelyben természetesen jelen lévő Lactobacillus fajok kifejezetten megakadályozzák az E. coli szaporodását.

Egyes nők valószínűleg genetikailag hajlamosak a gyakoribb húgyúti fertőzésre – valószínűleg erről van szó, ha anyukádnak is sok ilyen problémája volt. De ez nem azt jelenti, hogy mindenképpen neked is állandó felfázásokkal kell majd küzdened, csak azt jelenti, hogy különösen figyelni kell azok megelőzésére.

Amikor a hólyag fertőzések folyamatosan visszatérnek, akkor ez vagy azt jelenti, hogy az előző nem múlt el teljesen, és az tér vissza folyamatosan, vagy gyakoribb esetben, minden alkalommal új fertőzés alakul ki. Akárhogy is van, szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy nincs e valamilyen háttér oka a fertőzések kialakulásának, mint például a cukorbetegség, mivel a magas vércukorszint táplálhatja a baktériumokat és csökkentheti az immunválaszt, és fontolóra kell venni egyéb okokat is, amelyek hozzájárulhatnak vagy utánozhatják a húgyúti fertőzéseket, beleértve az intersticiális cystitit, endometriosist és krónikus vulvovaginitiszt.

Perimenopausalis nőkben az ösztrogén csökkenése hüvelyszárazsághoz vezethet, ami növeli a hólyag fertőzések kockázatát. Az ebben a cikkben tárgyalt probiotikumok, valamint a jó minőségű étkezési zsírok (olívaolaj, avokádó, kókuszolaj) használata segíthet. Néhány nőben előnyösek lehetnek az ösztrogéntermelés támogatására szolgáló speciális gyógynövények, beleértve a komlót és a barátcserjét is.

Nagyon sok mindent tehetünk, hogy csökkentsük a húgyúti fertőzések kialakulásának kockázatát.

A megelőzés érdekében kövesd a következő javaslatokat 3-6 hónapon keresztül. Egyes esetekben lehet, hogy szükség lesz továbbra is a probiotikum, a tőzegáfonya és a d-mannóz szedésére. Ezenkívül a legtöbb nő elfelejt megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztani, és hajlamosak a pisilést az utolsó pillanatig elhalasztani – ezek mindegyike növeli a húgyúti fertőzések kialakulásának esélyét – tehát hallgass a testedre! Igyál sok vizet, és pisilj, amint arra szükség van.

 

Általános megelőzési javaslatok

  1. Pisilj egyből a szex után!
  2. Igyál sok folyadékot!
  3. Kerüld az antibiotikumok túlzott használatát!
  4. Viselj pamut résszel ellátott fehérneműt, és kerüld a tanga viselését, ha hajlamos vagy a felfázásra. (Gondolj a tangára, mint egy nagy “baci-csúszdára”, amellyel a baktériumok átjárhatnak oda, ahol semmi dolguk nincs!)
  5. Az orális fogamzásgátlók, pesszáriumok, spermicidek használata növelheti a fertőzések kockázatát, tehát, ha ezeket használod és folyamatosan visszatérő húgyúti fertőzéseid vannak, fontold meg a fogamzásgátlás egy másik formáját.
  6. A betétek használata is növelheti a fertőzés kialakulását, kiújulását, ezért nagyon fontos a betéteket rendszeresen cserélni, illetve szintén nagyon fontos, hogy parfümmentes, pamutból készült termékeket használjunk kizárólag.  
  7. Már kislánykorunkban megtanultuk, hogy székelés után nagyon fontos, hogy elölről hátrafelé töröljük ki a fenekünket! 
  8. Kerüld a habfürdőket és a hüvelyi higiéniai termékeket (azaz a hüvelyzuhanyt pl.), amelyek növelik a hüvely irritációját és károsítják az egészséges hüvelyflórát.

 

Diétás javaslatok a megelőzéshez

  • Tartsd egészségesen a bél- és hüvelyflórát alacsony cukortartalmú és magas rosttartalmú étrenddel, főleg leveles zöldekből.
  • Egyél hetente legalább 3-szor fermentált zöldségeket.
  • Egy tanulmányban kimutatták, hogy a fermentált tejtermékek hetente háromszori (például joghurt, kefír) fogyasztása, drasztikusan csökkenti a húgyúti megbetegedések valószínűségét. Ha vegán vagy paleo étrendet követsz, akkor esetleg a kókusz joghurt élő flórával jöhet szóba, de a fermentált zöldségek mindenképpen. 
  • Egyeseknél a húgyhólyag irritáló ételek elkerülése vagy csökkentése, mint pl. a cukor, ecet, paradicsom, citrusfélék, fekete tea, kávé és igen, sajnálom … a csokoládé kerülése is segíthet.

 

Táplálékkiegészítők és gyógynövények megelőzés céljából

  • Szedj naponta 1-2 kapszula Lactobacillus fajokat tartalmazó probiotikumot, és ha visszatérő hüvelyi fertőzés is van, akkor olyat keress, ami tartalmaz Lactobacillus reuterit és rhamnosust is.
  • Napi kétszer szedj tőzegáfony + d-mannóz kapszulát. A tőzegáfonya drasztikusan csökkentheti a baktériumok kolonizációját és növekedését a vizeletben, megakadályozva a húgyúti fertőzéseket, valamint a fertőzés kezelésének fontos részét képezi. Áfonya kivonat és gyümölcslé is felhasználhatók, de a tőzegáfonya-d-mannóz forma sokkal jobb a megelőzés szempontjából. Az E.coli okozta fertőzésekben hasznos lehet a d-mannóz. A mannóz megakadályozza, hogy a baktériumok megtapadjanak és elszaporodjanak a húgyutakon, így segítségével megelőzhetőek és kezelhetőek a húgyúti fertőzések. Mivel a mannóz a vizelettel távozik, így segítségével a húgyutakon levő baktériumoktól is megszabadulhatunk.
  • C-vitamin: A tanulmányok kimutatták, hogy a C-vitamin fokozza a nitrogén-monoxid felszabadulását a vizeletben, és hogy ez antimikrobiális hatást fejt ki a három leggyakoribb húgyúti fertőzést okozó baktérium ellen. A megelőzésre ajánlott naponta kétszer 500 mg-ot szedni.

 

A következő részben pedig megnézzük, hogy hogyan lehet természetes módon kezelni egy húgyúti fertőzést, és mikor kell vele mindenképpen orvoshoz fordulni.

 

Your Title Goes Here
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Források
Dr Aviva Romm – Women’s Functional and Integrative Medicine Professional Training Program