fbpx

Hogyan enyhítsd a PMS által előidézett hangulatingadozást természetes módszerekkel?

Sokkal-sokkal több lehetőség áll a rendelkezésünkre a PMS által előidézett hangulatzavarok kezelésére, mint a kalcium, a fogamzásgátló, vagy éppen az antidepresszánsok. A PMS és a PMDD kezelésében sikerrel vethetjük be a jódot, a magnéziumot, a B6 vitamint, a barátcserjét, a progeszteront és az antihisztaminokat is. A kezelési lehetőségek éppen olyan sokszínűek, mint a kiváltó okok – emiatt minden nőnél más és más fog beválni ezek közül. Érdemes átgondolnod, hogy a te esetedben mi állhat a hangulatingadozás hátterében: valamilyen tápanyaghiány? Esetleg a magas prolaktinszint? A felborult bélflóra, vagy a hízósejtek fokozott aktivitása? Ha választ tudsz adni erre a kérdésre, könnyedén ki tudod választani a neked megfelelőt a bevethető módszerek közül. 

Mielőtt áttekintjük ezeket, fontos tudnod, hogy ez a cikk azokra a hangulati tünetekre kínál megoldásokat, amelyek a természetes női ciklusok ovulációs, vagy menstruációt megelőző időszakában jelentkeznek. Ilyenek lehetnek az idegesség, szorongás, lehangoltság, lobbanékonyság, vagy a kontrollvesztettség érzése, és néhány olyan fizikai tünet, mint a fejfájás vagy a mellfeszülés. 

Hasonló tünetek jelentkezhetnek a fogamzásgátló tabletták szedése mellett is, ez a vérzés azonban nem valódi menstruáció, így ebben az esetben a tünetek a gyógyszerek mellékhatásaként jelentkeznek. Az IUD használata mellett nem szükségszerű ugyan, de tapasztalhatsz valódi ciklusokat. Ilyenkor fontos, hogy kiderüljön: az IUD mellékhatásáról, vagy PMS tünetről beszélünk-e. 

Antihisztaminok

Ahogyan arról már sokat beszéltünk, a hízósejtek fokozott aktivációja miatt felszabaduló hisztamin óriási szerepet játszik az erős premenstruációs tünetek kialakulásában. Más tünetek is jelezhetik, hogy ez zajlik a testedben: csalánkiütések, fejfájás, brain fog, azaz zavartság, fáradtság. Ha ilyesmit tapasztalsz, kipróbálhatod bármelyik antihisztamint (például a diphenhydramine vagy loratadin hatónyagúakat), hogy lásd, segítenek-e a tüneteiden. Amennyiben igen, érdemes kipróbálnod természetes szereket is, mint amilyen például a quercetin vagy az S-adenosyl-L-methionin (SAMe). Segíthet továbbá ha száműzöd a tehéntejet az étrendedből, mivel ebben rengeteg A1 kazein található (ennek egyébként önmagában is kimutatható hatása lehet a hangulat ingadozásokra – rengeteg kutatás vizsgálja jelenleg ezt az összefüggést). 

Szedj jódot (ha megteheted)!

A jód elképesztő hatást tud gyakorolni a hangulatingadozásra és a mellfeszülésre egyaránt. Elősegíti az egészséges ösztrogén metabolizmus folyamatát, és segít stabilizálni az agyban található ösztrogén receptorokat. Ha azonban autoimmun pajzsmirigy gyulladással (Hashimoto kór) küzdesz, akkor a következőeket érdemes megfontolnod:

A vizsgálatok ellentmondóak jódpótlás terén. Abban viszont teljes az egyetértés, hogy a megfelelő szelén bevitel csökkenti a pajzsmirigy-betegségek kockázatát, és emellett javít a meglévő pajzsmirigy problémán is és kivédi a jód problémát okozó hatását. A vizsgálatokból összességében az következik, hogy ha nincs szelénhiány, akkor a jód nem árt, hanem használ. Tehát egy fontos kulcs a jódpótlás terén a szelén.  A szelénhiány a Hashimoto-thyreoiditisben a jód által kiváltott pajzsmirigy-károsodás alapfeltétele.  A szelénpótlás védő hatású, és megakadályozza a jód okozta pajzsmirigy-károsodást. 

Tehát az az ideális, ha annyi jódot szedünk, ami még nem okoz romlást a labor értékeken. A jód szedés előtt azonban fontos, hogy a szelén szintünk rendben legyen, és emellett fontos még a megfelelő magnézium és C-vitamin szint is. 

Magnézium, taurin, B6 vitamin

Mindhárom ugyanazért a célért tud küzdeni: csökkentik a gyulladást, és növelik a GABA nevű neurotranszmitter szintjét. Emellett a B6 vitamin a hisztamin szintet is csökkentheti. Ez utóbbival azonban bánj óvatosan, a túlzásba vitt használata idegbántalmakhoz vezethet. A magnézium a GABA szintjének növelésén túl hatékonyan szabályozza a stresszválaszt és normalizálja a porgeszteronnak a központi idegrendszerre kifejtett hatását is. Sok kutató emiatt azt gondolja, hogy a magnézium hiány az erős PMS tünetek egyik legfőbb oka

Ellenőriztesd a prolaktin szinted! 

A normál tartomány felső spektrumán lévő prolaktin szint nagyon gyakori, és nagyon sokszor okozója a PMS tüneteknek, sok egyéb kellemetlen panasszal együtt (szabálytalan ciklusok, libidó hiánya, fejfájás, mellfájdalom, hüvelyszárazság, akné, fokozott szőrnövekedés). A legjobb természetes gyógymód ebben az esetben a B6 vitamin és a barátcserje lehet. A barátcserje kevésbé hatékony a PMS tünetek ellen abban az esetben, ha a prolaktin szintje alacsony tartományba esik. Ebben a cikkben olvashatsz bővebben az emelkedett prolaktin szintről. Ha a barátcserjéről szeretnél többet megtudni, akkor pedig ajánlom figyelmedbe A Barátcserje és a női hormonháztartás egyensúlya, valamint a Mire jó és mire nem jó a barátcserje cikkeinket.

És mit tesz érted a progeszteron? 

A progeszteront legtöbbször a jó zsaruként képzeljük el. Ő az, aki minden jó forrása a testünkben, így általában a hangulatunkat is pozitív irányban befolyásolja. Azt kevesen tudják, hogy sokszor okozhatja – természetes, endogén, és szintetikus formájában egyaránt – a szorongásos tünetek erősödését is. Rengeteg nő számol be a menstruációs ciklus végén, a progeszteron szintjének csökkenéséhez köthetően hangulat ingadozásról, és fejfájásról is – ezen segíthet természetes progeszteron készítmény (kapszula vagy krém) használata. Különösen igaz ez a migrénes fejfájásra. 

Vannak olyan nők is (nagyjából 20-ból 1), akik ugyanezeket a panaszokat a progeszteron szintjének növekedése idején, azaz a luteális fázis elején tapasztalják. Ennek a “progeszteron érzékenységnek” a tüneteit hatékonyan enyhítheted kis dózisú természetes progeszteronnal (100-200 mg), valamint azzal, ha figyelmet szentelsz a bélflórád egészségének is. 

Természetesen más lehetőségek is vannak!

Az idegrendszer rendkívüli komplexitása miatt természetesen ez a lista abszolút nem zárul le itt, és számtalan más opció is létezik, ha a PMS/PMDD tüneteinek enyhítésén szeretnél dolgozni. Rengeteg aktuális kutatás egészen fantasztikus összefüggéseket tár fel: hogy milyen hatása van például a lakóhely közelében lévő zöldövezeteknek, hogy hogyan befolyásolja a tüneteket a bélfal áteresztő képessége és a gram negatív baktériumok, sőt, a PTSD szerepét is kutatják a PMS tünetek kapcsán. 

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy az általános egészségünk javításával rengeteget tehetünk azért, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarja meg az életünket a PMS. 

Ha többet szeretnél olvasni a PMS tünetek természetes kezeléséről, akkor ajánlom figyelmedbe az Útmutató a Tökéletes Menstruációhoz e-book-unkat.

Ha pedig még jobban elmélyednél, és tanulnál a PMS Programunkat neked találtuk ki!

Útmutató a tökéletes menstruációhoz

GYŐZD LE A PMS TÜNETEIT

A PMS nem kötelező tartozéka a nőiségünknek. Nem lettél arra kárhoztatva, hogy szenvedj. A PMS a hormonegyensúly felborulásának eredménye, amelyet táplálkozással, a megfelelő táplálék kiegészítőkkel, a ciklusoddal szinkron életmóddal orvosolhatsz. Ha foglalkozol a hormonegyensúly hiány okával, és azokat az étkezéssel, életmóddal gyógyítod, akkor megszüntetheted a PMS tüneteit. Továbbra is zajlik majd a menstruációs ciklus négy szakasza, ciklikusan, ahogyan kell, csak most már a PMS tünetei nélkül. Tanuld meg hogyan! Ajándék PMS naplóval!

Your Title Goes Here
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
FORRÁSOK
Eredeti cikk: https://www.larabriden.com/how-to-improve-premenstrual-mood-symptoms/

Parazzini F, Di Martino M, Pellegrino P. Magnesium in the gynecological practice: a literature review. Magnes Res. 2017 Feb 1;30(1):1-7. English. doi: 10.1684/mrh.2017.0419. PMID: 28392498.

Abraham GE, Lubran MM. Serum and red cell magnesium levels in patients with premenstrual tension. Am J Clin Nutr. 1981 Nov;34(11):2364-6. doi: 10.1093/ajcn/34.11.2364. PMID: 7197877.

Zinat Ghanbari, Fedieh Haghollahi, Mamak Shariat, Abbas Rahimi Foroshani, Maryam Ashrafi, Effects of Calcium Supplement Therapy in Women with Premenstrual Syndrome, Taiwanese Journal of Obstetrics and Gynecology, Volume 48, Issue 2, 2009, Pages 124-129, ISSN 1028-4559, https://doi.org/10.1016/S1028-4559(09)60271-0.

van Die MD, Burger HG, Teede HJ, Bone KM. Vitex agnus-castus extracts for female reproductive disorders: a systematic review of clinical trials. Planta Med. 2013 May;79(7):562-75. doi: 10.1055/s-0032-1327831. Epub 2012 Nov 7. PMID: 23136064.

Kai Triebner, Iana Markevych, Randi J Bertelsen, Bente Sved Skottvoll, Steinar Hustad, Bertil Forsberg, Karl A Franklin, Mathias Holm, Eva Lindberg, Joachim Heinrich, Francisco Gómez Real, Payam Dadvand, Lifelong exposure to residential greenspace and the premenstrual syndrome: A population-based study of Northern European women, Environment International, Volume 158, 2022, 106975, ISSN 0160-4120, https://doi.org/10.1016/j.envint.2021.106975.

Roomruangwong, C., Carvalho, A., Geffard, M., & Maes, M. (2019). The menstrual cycle may not be limited to the endometrium but also may impact gut permeability. Acta Neuropsychiatrica, 31(6), 294-304. doi:10.1017/neu.2019.30

Pilver CE, Levy BR, Libby DJ, Desai RA. Posttraumatic stress disorder and trauma characteristics are correlates of premenstrual dysphoric disorder. Arch Womens Ment Health. 2011 Oct;14(5):383-93. doi: 10.1007/s00737-011-0232-4. Epub 2011 Jul 23. PMID: 21786081; PMCID: PMC3404806.