fbpx

Hormonális problémák legfontosabb okai a 21. században

1. rész

Egyre több hormonális – menstruációs, termékenységi problémánk van. Egyre több nőt diagnosztizálnak valamilyen hormonális betegséggel – PMS, PCOS, endometriózis, mióma, ciszták, görcsök, erős vérzés, termékenységi problémák stb.

 

A Női-Férfi lét hormonális különbségei

Valahol egyszer olvastam, hogy a női és férfi hormonrendszert úgy lehet szemléletesen összehasonlítani, hogy elképzelünk egy ház villamos hálózatát, a férfiak esetében az egész rendszert egyetlen tolókapcsoló irányítja, míg a nőkét pedig egy szuperösszetett kapcsolótábla. A férfiaknál ez a tolókapcsoló a tesztoszteron, ami gyakorlatilag pubertáskorban felkapcsolódik, és onnantól kezdve gyakorlatilag öregkorukig így is marad, majd kb. 40. életévük után lassan elkezd csökkeni a mennyiésge.

A nők ezzel szemben a kis incifinci, oda-vissza-minden-mindennel összefügg táblájukkal, egészen máshogy működnek. És ez nem azért van, mert a teremtés minket ezzel büntet, hanem mert nagy dolgokra szántak minket. A pasikat is persze, de most a mi nagy dolgainkról beszélünk. És ez nem más, mint a teremtés csodája. A kapcsolótábla optimális működése esetén ugyanis minden hónapban előkészít a testünk egy petesejtet a megtermékenyítésre, és a méhünket pedig a megtermékenyített petesejt megtapadására, a magzat kihordására. Egy új élet kapuja van a lábunk között, és ezért van ez a dimenziókapcsolótábla. És így mindjárt sokkal lelkesebb vagy, ha a menstruációdra gondolsz, ugye?!?!?!

Nos a hormonok  a női testben egy hónap alatt többet ingadoznak, mint a férfi testben egy egész élet alatt. Szép munka!

 

Testünk, hormonjaink és a 21. század

Ehhez hozzá tartozik, hogy ha már erről beszélünk azt is hozzátegyük, hogy a jelenlegi külvilág, a körülményeink nem ideálisak a hormonjaink számára. Mert mit szeretnének a hormonok? Szabadságot, friss levegőt, nagy sétákat, nyugalmat, gyűjtögetést, tiszta levegőn életet, kemikáliamentes életet, smink nélküli, hajhab és hajlakk és hajolaj és wax nélküli életet, tampon nélkül, tusfürdő nélkül…biobogyókat és frissen vadászott husikat, napfényt, és forrásvizet, magvakat, és zöldségeket, gyerek terelgetést, tűzgyújtást, és ungabungát este a bokorban…hát ez van.  De ettől oly messze jöttünk a 21. századi életünkben, hogy csak na!

 

A környezet fontosabb

És bizony a környezet fontosabb, mint a génjeink. Sok betegséget a génjeinknek tulajdonítunk. Sok kutatást végeztek egypetéjű ikrekkel, akiknek azonos génjeik vannak, tehát DNS állományuk  100 százalékban azonos. Ezekből a kísérletekből látszik, hogy a környezet bizony nagyon sokat számít, ugyanis mivel egy ikerpár sem él tökéletesen ugyanolyan életet, más és más bajaik vannak. Még ha valamilyen betegségre genetikai hajlamuk is van, előfordul, hogy mondjuk az egyikük 30 évesen, míg a másik csak 80 évesen lesz beteg. Vagy esetleg sosem. Szóval hagyjuk a génjeinket, egyelőre ezeken nem tudunk változtatni. Ezt dobta a gép, ezzel kell boldogulni.

 

Hangolódj a hormonjaidra

Nekünk, nőknek jóval több hormonális változással kell megbírkóznunk életünk során – pubertás, menstruációk, terhesség és szoptatás, perimenopauza és a menopauza. Ezek a változások sokszor együtt járnak mindenféle kellemetlen tünettel. Testünk apró jelzéseket küld nekünk, jelzi, hogy valami történik, változás van. Vedd észre, hogy a tested beszél hozzád, és hallgasd is meg, mielőtt az apró jelzések nehezen visszafordítható tünetekké alakulnak.

 

Mi okozhat problémát?

A hormonegyensúly felborulását számos tényező okozhatja. Lentebb elkezdjük végignézni, hogy mik ezek a tényezők. Most a környezeti méreganyagokról és a kiválasztásról lesz szó, majd egy következő cikkben folytatjuk a krónikus stresszel és a táplálkozással. Ezután egy harmadik részben megnézzük, hogy hogyan segíthetünk helyreállítani az egyensúlyt.

Szó lesz a toxinokról, az étrendünkről, a kiválasztásról, a krónikus stresszről, majd az egyensúly megteremtése részben beszélünk a megfelelő táplálkozásról, a tudatos étkezésről, a vércukorról, az emésztésről, a lazításról és a megfelelő kiválasztást elősegítő módszerekről.

 

A probléma okozói 1. – Méreganyagok

Ott vannak mindenhol…

Ennyi méreganyaggal még sohasem bombáztak bennünket, ez egészen biztos. A csapból is ez folyik már, de mi mégis esszük, kenjük, szívjuk tovább őket. És ez bizony akár akarjuk látni, akár nem, bizony befolyásolja a szervezetünket, egészségünket, a hormonális rendszerünket. Több, mint 80 ezer toxin cirkál körülöttünk. Igen jól olvastad! Hacsak nem egy buborékban töltöd az életed, akkor ezek közül napi szinten igen sokkal találkozol is. Gondolj csak egy napodra. Reggel felkelsz, sminkelsz, kensz a hajadba is valamit, mivel fürdesz, mosol hajat, a fogkrém…aztán a reggelid, napközben a kulacsod, a levegő, a munkahelyed…stb. Mindenhol ott vannak, a vízben, a talajban, a levegőben. Na de nem akarok én itt apokalipszis hangulatot. Csak jó erre felhívni a figyelmet, hogy kicsit tudatosabban válasszunk, és lássuk ezt nem csak divatból kiabálják mostanában oly sok helyen.

Nézzük csak a tápálkozásunkat. Egy átlag ember modern készételeket fogyaszt, tele cukorral, finomított szénhidráttal, mesterséges édesítőszerekkel, vagy fruktózsziruppal, fincsi transzzsírral, kis koffeinnel stb. Ez a sok testidegen anyag mind nagy terhet ró a méregtelenítő apparátusunkra. Az ételeink nagy részét vegyszerekkel kezelik, hormonokkal, rovarirtóval, gyomirtóval, tartósítószerrel, antibiotikummal. A tisztítószereink, gyógyszereink, a műanyagok, a kipufogógáz, nehézfémek stb. szennyezik a környezetünket, amiben élünk.

Na miután ezt jól összeszedtem, és már az élettől is elment a kedved, azért még nincs világvége és te is tehetsz azért, hogy ez ne így legyen! Természetesen nem élhetünk buborékban. De mind odafigyelhetünk választásainkra, döntéseinkre. Hiszen ez nagyon fontos mind egyéni, mind társadalmi szinten.

Na de mi az a TOXIN?

Biológiai szempontból méregnek tekinthetünk minden olyan anyagot, amely élő szervezettel érintkezve abban károsodást, betegséget vagy halált okoz – általában kémiai reakció útján vagy más molekuláris szintű tevékenységgel – ha belőle kellő mennyiség jut be az élőlénybe. Paracelsus (a toxikológia atyja) szerint:

“MINDEN DOLOG MÉREG, HA ÖNMAGÁBAN NEM IS AZ; CSUPÁN A MENNYISÉG TESZI HOGY EGY ANYAG NEM MÉREG.”

A köznyelvben a méreg szót gyakran használják olyan veszélyes anyagokra is, amelyek korrozívak, rákkeltőek, mutagének, teratogének vagy környezetszennyezők lehetnek. A mérgek jogi definíciója ennél sokkal szigorúbb. Szélesebb körben ezt a fogalmat használják a több ezer különböző testünkbe jutó anyag leírására, mint pl. a szennyező anyagok, növényvédő szerek, szintetikus vegyszerek, a feldolgozott élelmiszerek, nehézfémek és még sok más. Ki vagyunk téve ezeknek a vegyszereknek, toxinoknak minden nap, jut belénk az ételekből, italokból, amiket fogyasztunk, a kozmetikumokból, tisztítószerekből, amit használunk nap, mint nap, valamint a belélegzett levegővel. Van, amit tudunk kontrollálni, van, amit nem.

 

Hogyan hatnak a vegyszerek a hormonokra?

Károsítják a hormonháztartásunkat! Megemelik a hormonok szintjét, vagy megakadályozzák a lebomlásukat. A vegyi anyagok nagy része rákkeltő is lehet, akár túlsúlyt is okozhatnak, mivel megzavarják a zsíranyagcserét.

 

Figyelj a következő toxinokra

A rovarirtók, BPA, ftalátok és egyéb vegyszerek károsíthatják az endokrin rendszert.  A xenoösztrogének ösztrogént utánzó vegyületek. Mesterséges anyagok, erős, ösztrogén jellegű hatással, ezért negatívan befolyásolják a termékenységünket is, ugyanis megzavarják a hormonális egyensúlyt. Nagyon sokat hallani róluk mostanában, és ez nem véletlen. Nagyon sok hétköznapok során használt termékben  fordulnak elő a műanyag ételtárolókon át a tisztítószereken, játékokon keresztül, a kozmetikumokig, festékegik. Sajnos még az ivóvízben is jelen vannak, valószínűleg a szintetikus ösztrogén-tartalmú fogamzásgátlót szedő nők vizelete is jelentős mértékben hozzájárul ehhez.

Parabének

Ezeket tartósítószerként használják a különböző bőrápoló készítményekben, arcvízben, naptejekben, hidratálókban. Tanulmányok igazolták, hogy ezek az ösztrogén-utánzó randaságok bizony hosszú távon növelhetik a mellrák kockázatát és rontják a termékenységet.

Ftalátok

A PVC lágyítására használják ezeket az anyagokat, hogy rugalmasak legyenek a termékek. Padlóban, lambériában, műanyag burkolatokban és egyéb műanyag cikkekben is előfordulnak. A nehezen lebomló ftalátok a legelterjedtebb szennyező anyagok, gyakorlatilag minden ember vérében, a hazai élővizekben és a házi porban is kimutatható ftalát szennyezés.

Egyes ftalátok a hormonrendszerbe avatkozva korai pubertást okoznak, károsítják a férfiak szaporodási képességét és csökkentik a serdülő hímneműek tesztoszteronszintjét, ami alacsony spermaszámhoz vezet, ezért összefüggésbe hozhatók a férfiak termékenységi problémáival. A ftalátok át tudnak jutni a placentán, és a gyermeket már az anyaméhben is károsítják.

BPA – Biszfenol-A

Ez a széles körben alkalmazott polikarbonát ott van az újrahasználható vizespalackokban, cumisüvegekben, cumikban, műanyag evőeszközökben, játékokban, sok konzervdoboz belső oldalán bevonatként, tárolóedényekben stb. Szivárgó természetű, tehát idővel bizony az ételünkbe jut, különösen, ha melegítik. Úgy gondolják, hogy a zsíros ételekben különösen jól oldódik. Megzavarja a belső elválasztású mirigyeket, lassítja a pajzsmirigy működésünket, a pajzsmirigy hormon receptorokat blokkolja. Kapcsolatban áll a terméketlenséggel is. Használjunk BPA mentes termékeket, üveget.

Dioxinok

Ezek maradó környezetszennyező vegyületek. PVC égetésekor, és ipari folyamatok hulladékanyagaiból jutnak a légkörbe. A rovar- és gyomírtók gyártásakor, a papír fehérítésekor termelődnek, de ott vannak egyes tamponokban, és egészségügyi törlőkendőkben is. Az állatok zsírszövetében elraktározódik, mi pedig megesszük hússal, tejtermékekkel. Megzavarják az endokrin rendszert, szintlén okozhatnak termékenységi problémákat.

 

Megoldás

Egyre több gyártó igyekszik olyan termékekkel előállni, amelyek nem tartalmaznak már egészségre ártalmas vegyületeket. Igyekezz ilyen termékeket vásárolni, figyelj, hogy mit eszel meg, mit kensz magadra, és milyen tisztítószereket használsz az otthonodban. Törekedj az egyszerűségre és a természetességre. Viszonylag könnyű már kevésbé csomagolt élelmiszereket vásárolni, üveg, fém és fa konyhai és tárolóedényeket, eszközöket használni.

Tippek a tiszta élethez

Tiszta test

  • Indítsd a napod egy pohár langyos citromos vízzel
  • Igyál szűrt vizet
  • Naponta egyél olyan ételeket, amelyek segítik  méregtelenítést
  • Csomagolásmentesen, amikor csak lehet
  • Teljes értékű, természetes ételeket válassz
  • Őrölt lenmag napi 2 evőkanállal
  • Használj fűszereket okosan
  • Izzadj rendszeresen
  • Dry Brush

Tiszta környezet

  • Használj környezetbarát tárolókat – cseréld le a műanyagokat a konyhádban üvegre, fémre, fára
  • Egyél bio élelmiszereket, válassz szezonális alapanyagokat
  • Használj lebomló és környezetkímélő tisztítószereket, és növényvédőszereket te is
  • Válassz okosan termékeket a menstruáció idején is – Használj fehérítetlen, biopamut egészségügyi termékeket, amik vegyszermentesek. Esetleg gondolkodj valami alternatív megoldáson, már itthon is elérhetőek olyan termékek, amelyek többször felhasználhatóak, és így nem szennyezik a környezetet. Például a hüvelykehely, vagy az újra felhasználható betétek.
  • Élj természetesebben – használj minél kevesebb illatosítót, parfümöt. Válassz természetes illatosító anyagokat, gyertyákat.
  • Nézd meg a címkéket – kerüld a fent említett xenoösztrogéneket – ftalátokat, parabéneket. Nézd meg a címkéket, és válassz okosan, például dezodort, tusfürdőt, krémeket, samponokat stb.

A probléma okozói 2. – A rossz kiválasztás

A hatékony méregtelenítő rendszerünk tagjai a máj, a vastagbél, a nyirokrendszer, a vese, a tüdő és a bőr.

Amikor a kiválasztó útvonalak valamiért nem működnek megfelelően, a szervezetünk nem tud megszabadulni a felgyülemlett méreganyagoktól, a termelődő vagy kívülről bejutó hormonok maradványaitól.

A szervezetünk nemcsak a széklettel szabadul meg a számára fölösleges anyagoktól, nagyon fontos szerepet kap a máj, a bőr és a nyirokrendszer is.

Nézzük:

A máj és a bél

A máj a hormonokat és egyéb vegyületeket kisebb, könnyebben kezelhető molekulákká alakítja, így ezek az epehólyagon keresztül, az epében kiválasztódnak a vékonybélbe. Itt hozzákapcsolódnak a táplálékkal bevitt rostokhoz, majd a széklettel együtt távoznak.

Ezért is nagyon fontos a napi, rendszeres széklet. A napokig kimaradó, nem formált, híg vagy túl kemény széklet, mind azt jelzi, hogy valami nincs rendben az emésztésünkkel. Ez pedig befolyásolja a hormonháztartásunkat is. A legtöbb nő nem is sejti milyen fontos összefüggés áll fenn az egészséges emésztőrendszer, az agy és a hormonháztartásunk között. Az emésztésed rendbetétele nagyon sok probléma megoldása lehet.

Hogyan lehetsz alultáplált egészséges étrend mellett ?

Az ételben található tápanyagok a belekben szívódnak fel. Itt bomlik le az étel, melynek lebontása már a szájban elindult, a rágás folyamatával, a nyál segítségével, majd folytatódott az emésztés a gyomorban. Az előemésztett étel a belekben bomlik le kisebb részecskékre, amelyekből a hasznos tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok itt szívódnak fel. A véren keresztül először a májba kerülnek, amely megszűri a mérgező anyagokat, majd a tápanyagokat továbbküldi. Azonban ha a beleink nem működnek optimálisan a tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok nem szívódnak fel rendesen, és bár egészségesen étkezünk, a felszívódásunk nem megfelelő, a tápanyagok kiválasztódnak. A sejtjeink pedig éheznek. Ez pedig a szervezetünkre, hormonjainkra is hatással van. Ezt hívják úgy, hogy drága széklet!

Bél-agy tengely

Az emésztőrendszered önálló idegrendszere, az entrerális idegrendszer kommunikál az agyunkkal, összeköttetésben áll az autonóm idegrendszerrel, ami azt jelenti, hogy a stressz erre a rendszerre is hat. Gondolj csak bele, mikor ideges vagy mi történik a beleiddel, például egy vizsga előtt.

Az emésztőrendszerünk az immunrendszerünk bázisa is, mivel immunrendszerünk 60%-a itt található. Innen származik ingerületátvivő anyagaink nagy része, például a szerotonin, a boldogsághormon is.

Mikrobiom – ismerd meg a kis ökoharcosaid

A bélbacijaink belső ökoszisztémáját összefoglaló néven mikrobiomnak nevezzük.

A jól működő bélrendszer fontos alapköve a jó egészségnek, a magas energiaszintnek és természetesen ezzel együtt az optimális termékenységnek is. Egészséges bélrendszer nélkül nem lehetünk megfelelően energikusak, egészségesek és optimálisan termékenyek sem. Az egészségünk és a termékenységünk szorosan összefügg a bélrendszerben élő mintegy 100 billió bélbaktériummal, amelyeknek súlya úgy kb. 1,5 kg lehet.

A bélflóra az anyagcserénk egyik kulcsa. A bélrendszer egyensúly hiánya szorosan összefügg a krónikus, rejtett gyulladásokkal. Ha megváltoztatjuk a bélflóránkat, csodás dolgokat tapasztalhatunk.

Az az érdekünk, hogy jóban legyünk a bélbaktériumainkkal, megfelelő környezetet biztosítsunk számukra. Jó úton haladunk, ha főleg feldolgozatlan ételeket fogyasztunk, egészséges zsírokat, rostokat, jó szénhidrátokat. Rostok bőséges fogyasztásával extra lendületet adhatunk a baktériumainknak. A legtöbben nagyon kevés rostot fogyasztunk. A rostoknak jelentős szerepe van a bélben két fontos zsírsav, a butirát, és az acetát előállításánál. Ezek a zsírsavak bekerülnek a szervezetünkbe, energiaforrásul szolgálnak az agy, illetve a bélrendszer számára is.

Bőr és a nyirokrendszer

A bőrünk a legnagyobb szervünk, pórusai természetes utat kínálnak a verejtékkel a távozó méreganyagoknak. A nyirokrendszer pedig a sejtekből a véredbe került salakanyagok eltávolításának útvonala, a nyirokcsomók pedig a kiválasztó központok. Nagyon fontos, hogy a nyirokcsomókban akadálytalanul áramolhasson a nyirok, mert kulcsfontosságú szervek – mint például a az emlők, petefészkek – közelében vannak.

Testünket nyirokerek hosszú hálózata járja be, amelyek finom hajszálerekként indulnak a sejtközti állományban, és innen a fölösleges folyadékot és az abban oldott salakanyagot elszállítják. Továbbhaladva a kapillárisok egyre vastagabb erekben folytatódnak. A kulcscsont alatti vénáknál a szűrt nyirokfolyadék a vénás vérkeringésbe ömlik. A vénákhoz hasonlóan a nyirokerekben is billentyűk találhatók, amelyek megakadályozzák a visszaáramlást. Az izommozgások segítik a nyirokfolyadék áramlását, pumpálják azt egyre feljebb. A nyirokerekben mindenütt nyirokcsomók találhatók, amelyek feladata, hogy kiszűrjék a sejttörmelékeket, a kórokozókat és a salakanyagokat, ugyanakkor itt termelődnek immunrendszerünk különlegesen specializált sejtjei is a limfociták.

A nyirok állapota állandóan változik, ingadozik, összetételét már egyetlen étkezés is jelentősen befolyásolja.

Tippek a nyirokrendszer és a bőr funkciójának javításához:

  • Dry Brush – Azaz a szárazon kefélés – Esténként fürdés előtt egy erre alkalmas kefével, lehetőleg természetes sörtéjűvel, alaposan dörzsöld át, lentről felfelé, kintről befelé, a szív irányába, körkörös mozgással. Ez egyrészt segíti az elhalt hámsejtek távozását, serkenti a vérkeringést és a nyirokkeringést is. Ezután vegyél egy forró fürdőt, és fejezd be a fürdést egy váltó fürdővel. Először kegyetlen lesz, de hamar megszokod majd, és ez a kis rutin tényleg csodás dolgokra képes.
  • LégzőgyakorlatokMivel a légzés aktiválja a nyirokkeringést, a nyirokrendszer megtisztításának elengedhetetlen része a légzőtorna. Belégzéskor ugyanis csökken a mellkasban uralkodó nyomás, és ez szívóhatást fejt ki a vénás és a nyirokkeringésre. Ráadásul a hasi szervek, így a bélnyálkahártya és a máj véráramlása is javul, ami a méregtelenítés hatásfokát tovább fokozza.
  • SzaunázzA szauna, a hideg-meleg váltott fürdők szintén hatásos nyiroktisztítók. Ilyenkor ugyanis a szövetnedv és sejtnedv hígítja fel a vért, és választódik ki a verejtékkel.
  • Rendszeres mozgásA rendszeres sport során az aktív izomtevékenység pumpálja tovább a nyirkot és segíti annak megtisztulását. Érdemes napi fél órát vagy heti három-négyszer 1-1,5 órát sportolni.

 

Dr Varga Zsuzsanna

 

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.