fbpx

Mit árul el a menstruációd az egészségedről:

Ismerd meg a női egészség 6. életfontosságú jelét

Ha követed ezt az oldalt, már nem lepődsz meg azon, hogy a menstruációról, a vérzés színéről, állagáról beszélünk, vagy éppen a ciklus különböző pontjain jelentkező nehézségekről: hasmenésről, görcsökről, fájdalomról olvasol. Örömmel és szeretettel köszöntelek egy egyre növekvő, de továbbra is kisebbséget jelentő közösség tagjaként!

A közösségi médiában az életünk minden részletét megmutathatjuk bárkinek. Blogolhatunk az étkezésünkről, a gyerekeinkről, a küzdelmeinkről, az edzéseinkről, a könyvekről, amelyeket olvasunk. Utazásokról, lakbrendezésről, bármiről. De a menstruáció, vagy mondjuk az azzal együtt jelentkező hasmenés, hát, hogy is mondjam? Nem közösségi média pozitív témák.

Mi ennek az oka? Ahogy Jen Gunter, a The Vagina Bible szerzője mondja egy TED előadásában: 
“Nem a vér, ahogy azt Freud miatt mondanánk, ha a vér miatt lenne, most egy fül-orr-gégész állna itt, hogy az orrvérzést övező tabukról beszéljen. S nem is magáról a menzeszről van szó, hiszen ha úgy lenne, rögtön magasabb társadalmi státuszba lépnénk, amint megszabadulunk mérgező, szégyenletes menzeszünktől a klimax idején. A patriarchális társadalomról van szó, amelynek érdeke a nők elnyomása, s amely életünk különböző pontjain más-más módszert használ erre. A menstruációt a termékeny éveknek nevezett időszakban használják elnyomásra. A tabu nagyjából az idők kezdete óta létezik, számos kultúra hitte, hogy a menstruáló nők elverik a termést, megsavanyítják a tejet, vagy elhervasztják a virágokat. Aztán jött a vallás, s a tisztaság mítoszai csak rontottak a helyzeten. Az orvostudomány sem segített. Az 1920-as és 30-as években elterjedt a gondolat, hogy a nők egy menotoxin nevű anyagot termelnek. Elég arra sétálnunk, hogy elhervasszuk a virágokat. “

Döbbenetes, ugye?

E hozzáállás maradványai évszázadokon keresztül fennmaradtak, és a menstruációval kapcsolatos, hosszú ideig tartó kulturális szégyenérzethez és tudatlansághoz vezettek. Ennek eredményeképpen a legtöbben többé-kevésbé a sötétben kezdtük meg a menstruációs utunkat – nem tudtuk, mi a normális, mi az, ami miatt aggódnunk kellene, és azt sem, hogyan juthatunk hozzá ezekhez az információkhoz. És nagyrészt belénk ivódott, hogy a menstruáció undorító és mocskos.

És az is döbbenetes, hogy mennyire nehéz ezeken az árnyakon túllépni még ma is. 2021-ben sem mindennapi, hogy a vérzésünkről offline vagy online beszélünk. Azon túl, hogy egy természetes folyamattól idegenedünk el ezáltal, sok nő a tabu, a szégyen áldozatává válik akkor, amikor a ciklusához kapcsolódó egészségügyi kérdésekre nem találja a szavakat, nem meri azokat a megfelelő térbe vinni – így elesik a kezelés, a megoldás lehetőségeitől is.

Megismerni a ciklusod, az infradián ritmusod, a 6. életjeled erőforrás. Erőforrás, mint az egészség mindig. Ha megtanulod olvasni azokat az információkat, amelyeket a csodás tested küld neked, olyan módon kezdheted szemlélni magad, ahogyan még soha. Jár neked ez a felfedezés!

Szerencsére sosem késő mélyebben megismerni a testedet és a menstruációs ciklusodat, és ebben a cikkben nemcsak azt mutatom meg, hogyan, hanem azt is, hogy miért olyan fontos ez.

 

A menstruációs ciklus egy életjel

  1. szeptember 21-én a nők szexuális és reproduktív egészségének hívei találkoztak a New York-i Tudományos Akadémián megrendezett “A menstruációs ciklus egy életjel” címet viselő tudományos fórumon. A találkozó célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a menstruációs ciklus szerepére, amely a nők általános testi egészségének egyedülálló mutatója. A konferencián Dr. Paula Hillard, a Cincinnati Orvostudományi Főiskola szülészeti, nőgyógyászati ​​és gyermekgyógyász professzora kijelentette: „A menstruációs ciklus egy ablak a nők általános egészségi állapotára és jólétébe, és nem csak reproduktív esemény.” „Jelezheti a csontok állapotát, a szívbetegségeket és a petefészek-elégtelenséget, valamint a hosszú távú termékenységet. Ezért, ha egy nőnek nincs menstruációja, ez az első jele annak, hogy valami nincs rendben. ”

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) és az Amerikai Szülészek és Nőgyógyászok Kollégiuma (ACOG) által 6. életjelként elismert ciklusunk az egészségügyi problémák hasznos előrejelzőjeként használható, akárcsak a vérnyomás, a hőmérséklet, a pulzus, a légzésszám és a fájdalom (az 5 életjel). Sőt, talán az egyik legjobb módja annak, hogy felismerjük a mögöttes egyensúlyhiányt, nem csak a női nemi hormonokban, hanem az egész testünkben.

Sajnos a legtöbb egészségügyi dolgozó nem tud erről; és még ha tudnának is, anélkül, hogy mélyen ismernénk a saját ciklusainkat és összhangban lennénk a testünkkel, nem lennének képesek összegyűjteni azokat az információkat, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy valóban kihasználják az egészségnek ezt a fontos jelzőjét.

Hogyan használjuk ki tehát a 6. életjelünket? Úgy vélem, hogy a saját testünkkel való összhangba kerülés a legjobb kiindulópont. Sokáig úgy gondoltunk a menstruációs ciklusunkra és a menstruációs tünetekre, mint az ellenségre. Ma szeretnék segíteni abban, hogy másképp lássuk a ciklusunkat – mint a saját személyes életjelünket, amelyből rengeteg mindent megtanulhatunk.

 

Mit árul el a menstruációs ciklusod az egészségedről

Ahogy megismered a ciklusodat, megtudod, hogy a számos fizikai jel és hangulatváltozás, amit természetesen tapasztalunk, valójában hormonális jelzések. Ezek a szervezeted módszerei arra, hogy információt továbbítson arról, hogy mi történik az endokrin rendszeredben és a tested számos más részében – a bélrendszeredben, a mellékvesékben, a pajzsmirigyben és még sok egyéb fontos helyen a testedben -, amelyek befolyásolják és tükrözik az ősi hormonális-biológiai rendszered állapotát.

A ciklusunk információt ad nekünk a fizikai, érzelmi, mentális és spirituális egészségünkről. Arról is ad információt, hogy a világ, amellyel kapcsolatba kerülünk, hogyan befolyásolhatja ciklusunkat és hormonjainkat, a stresszhatásoktól kezdve a hormonháztartást károsító tényezőkig. Bár gyakori, hogy időről időre kisebb változásokat tapasztalunk a ciklusunkban, a tartósabb szabálytalanságok valószínűsíthetően hormonális egyensúlyhiányra vagy betegségre utalnak. A menstruációs ciklusunk és az egész életen át tartó egészségünk közötti összefüggés olyannyira összefonódik és jelentős, hogy az egyensúlyhiányok hatása túlmutat az azonnali kellemetlenségeken és kihívásokon – mint például a görcsök vagy a teherbeesés nehézségei -, és az egész életre kiterjedő potenciális egészségügyi hatásai vannak, amelyek növelhetik a cukorbetegség, az autoimmun betegségek, sőt a rák egyes formáinak kialakulásának kockázatát. Egy nemrégiben készült tanulmány még a szabálytalan és hosszú ciklusokat is rövidebb élettartammal hozta összefüggésbe, ami azt mutatja, mennyire fontos, hogy mindannyian odafigyeljünk erre a létfontosságú jelre.

Más szóval, a menstruációs tüneteink és a nagyobb nőgyógyászati problémák testünk közvetlen üzenetei, amelyek azt próbálják közölni velünk, hogy valami eltéríti az ősi energiát bennünk. Ha nem figyelünk ezekre az üzenetekre, akkor egyre hangosabbak és hangosabbak lesznek, és konkrét tünetek vagy tényleges orvosi problémák formájában jelentkeznek, amelyekre kénytelenek vagyunk odafigyelni. A szép az egészben az, hogy a menstruációs ciklusunk és a női egészségünk tulajdonképpen egy havi “értékelést” ad arról, hogy hogyan állunk – és bármikor lehetőséget ad arra, hogy korrigáljunk.

 

A menstruációs ciklus titkos nyelve

Amikor hidegrázás, fejfájás, fájdalom és fáradtság gyötör bennünket, az egyik első dolog, amit talán teszünk, hogy megmérjük a hőmérsékletünket. Ha a hőmérő 38 C fölött mutat, megvan a válaszunk. Ezután bevehetünk lázcsillaptót vagy egy kis C-vitamint, echinacea és gyömbér tinktúrát, ehetünk egy kis húslevest, és pihenhetünk pár napot. Ha ennél aggasztóbb tüneteink vannak, forduljunk orvoshoz. De a lényeg, hogy tudjuk, mikor kell lázat mérni, és tudjuk, hogy ez azt jelenti, hogy valami történik.

Így van ez a menstruációs ciklusunkkal is, de ahelyett, hogy a lázunkat ellenőriznénk, a saját ciklusunkat egy átlagos, egészséges menstruációs ciklus tervrajzával vetjük össze, amely azt mondja, hogy az egészséges menstruációs ciklusok jellemzően 24-34 naposak (szigorúbban véve), és havonta legfeljebb 4 napot változnak, nem kell egy nap 6-nál többször betétet vagy tampont cserélnünk, nem szabad, hogy a fájdalom miatt képtelenek legyünk dolgozni, tanulni, vagy létezni (vagy hogy minden hónapban fájdalomcsillapítót kelljen szednünk a menstruációs fájdalmakra), és bár a hangulatunk változhat, nem szabad, hogy úgy érezzük, hogy érzelmileg kibillentünk az egyensúlyból. Nézzük tehát hogyan néz ki egy tipikus menstruációs ciklus, milyen paraméterei vannak. Ez fontos azért, hogy megismerkedhess tested és egészséged ezen fontos aspektusával, ha még a menstruációs ciklus éveiben jársz – de ha már nem, akkor is egy jó ellenőrző lista lehet, amin elgondolkodhatsz, mivel a menstruációs ciklusunk egészsége hatással van arra, hogyan éljük meg a menopauzát, és az azt követő egészségünkre is.

Gyors emlékeztetőül: a menstruációs ciklus nem csak a menstruációdat jelenti – hanem a menstruációd első napja és a következő menstruációd kezdete előtti utolsó nap közötti teljes időszakot.

 

Akkor milyen a „normális” vagyis tipikus ciklus?

 

A ciklusunkat nagyon sok minden befolyásolja: a táplálkozásunk, az életmódunk, hogyan alszunk és mennyit, szexuális aktivitásunk, stressz, mozgás stb. Ha figyeled és követed a ciklusod, egy idő után látni fogod számodra mi az, hogy normális/tipikus. Ugyanakkor azért nem árt ismerni azokat a normál tartományokat, amik jellemzőek a legtöbbünk normális ciklusára. Ha felnőtt nő vagy, és nem szedsz hormonális fogamzásgátlót, vagy nem használsz gyűrűt vagy méhen belüli eszközt, akkor a “normális ciklus” a következőképpen határozható meg:

  • 21-36 nap közötti hosszúságú – szigorúan véve 24-34 nap
  • A hossza ideális esetben 4-7 nap
  • Színe élénk/mély vörös a ciklus során, kb, mint a meggy leve
  • Erősségét tekintve, egy állandó határozott vérzés, amiben nincsenek véralvadék darabok, vagy legalábbis nem sok, és nem túl nagyok, és annyira nem erős, hogy állandóan átázik a betéted, de nem is olyan gyenge, hogy akár egy egész nap ellennél egy betéttel, tamponnal – átlagosan 35-50 ml vér/ciklus
  • Állagát tekintve könnyen folyó, alvadékokat, darabkákat nem tartalmaz
  • Érzetre pedig, természetesen normális, ha érzed a méhed, ahogyan működik, esetleg némi melegséget, mozgást érzékelsz, de semmiképpen nem szabad annyira fájdalmasnak lennie, hogy gyógyszert kelljen szedni miatta rendszeresen.

És akkor nézzük mit üzen neked a ciklusod, hogyan funkcionál, mint életjel:

A hosszú menstruációs ciklusok, azaz a 34 napos vagy annál nagyobb időközönként jelentkező menstruációk anovulációra, alacsony ösztrogénszintre, alacsony testsúlyra, stresszre vagy PCOS-re utalhatnak. A hosszú ciklusok gyakran súlyosabb menstruációval és fájdalmasabb görcsökkel is járnak. Az anovuláció, amit később megbeszélünk, nemcsak a termékenységet zavarhatja, de ha nincs peteérés, akkor a tested nem kapja meg a progeszteron nyugtató, védő hatását, amely olyan fontos az ösztrogén egyensúlyának fenntartásához is. Ha a hosszú ciklusok hosszú időn keresztül nem kerülnek ellenőrzésre, akkor az endometrium tumor fokozott kockázatával járnak.

A rövid menstruációs ciklusok, azaz a 25 napnál rövidebb időközönként jelentkező menstruációk (tehát gyakrabban van menstruációd) a magas ösztrogénszint jelei lehetnek, de kialakulhatnak a rövid luteális fázis (a ciklus második fele) miatt, ami azt jelzi, hogy nincs peteérés, vagy ugyancsak jelezhetik a perimenopauza idejét, ha a 40-es éveidben jársz. Ha 42 évnél fiatalabb vagy a rövid ciklusok a korai menopauza jelei lehetnek, ami növeli a csontritkulás kockázatát, a szív- és érrendszeri problémák kockázatát, és az ösztradiol expozíció korai elvesztése hatással lehet a hosszú távú kognitív egészségre is. A vérszegénység kockázata is megnő a gyakoribb vérveszteség miatt. A magas ösztrogénszint kockázatait egy következő cikkben tárgyaljuk, és fontos, hogy felismerjük és kezeljük őket.

Kihagyott menstruáció, amelyet úgy definiálnak, hogy háromnál több menstruáció marad ki egymás után: Mindannyiunkkal előfordul, hogy időnként egy-egy menstruáció kimarad a stressz, egy utazás vagy akár egy nagyobb betegség (és természetesen a terhesség és szoptatás) miatt, de ha háromnál több menstruáció marad ki egymás után, az jelezheti, hogy nincs peteérés, utalhat PCOS-re, pajzsmirigy problémára, vagy a korai menopauza jele lehet. A hipotalamikus amenorrhea gyakori oka a menstruáció elmaradásának, és oka lehet: 18,5 alatti BMI, megszorító étkezés vagy alacsony kalóriatartalmú diéta, intenzív sportolás, a testtömeggel való túlzott foglalkozás, magas stressz-szint.

A kihagyott, szabálytalan vagy egyáltalán nem bekövetkező ovuláció, más néven anovuláció oka lehet egyensúlyzavar, beleértve a pajzsmirigy alulműködést, a PCOS-t és a hipotalamikus amenorrhoeát, amelyek mindegyike szintén saját kiegészítő tünetekkel és kockázatokkal jár. Peteérés nélkül nem képes a szervezeted elegendő progeszteront termelni, ami támogatja a ciklus rendszerességét, a hormonháztartást, a hangulatot, a méhnyálkahártya egészségét és a fogamzóképességet.

Erős menstruáció, amikor napi 6-nál több betét vagy tampon fogy, vagy 7 napnál hosszabb ideig tart a menstruáció. Az erős menstruáció szinte mindig hormonális egyensúlyhiány (általában magas ösztrogén- vagy alacsony progeszteronszint) jele, de erős görcsökkel, PCOS-val, endometriózissal, adenomiózissal és miómákkal is összefüggésbe hozható. A tartósan emelkedett ösztrogénszint saját, egy következő cikkben tárgyalt kockázatokkal jár. Az erős menstruáció vashiányos vérszegénységet is eredményezhet, és jelentős hatással lehet az energiára és a hangulatra. Nem is olyan ritkán az erős menstruáció hátterében állhat a von Willebrand-kór nevű genetikai betegség, egy élethosszig tartó vérzési rendellenesség, amelynek során a vér nem alvad meg jól, és amelynek ellenőrzése gyakran sajnos kimarad, amikor az erős menstruációt egyszerűen “normálisnak” könyvelik el.

A gyenge menstruáció, a rendkívül ritka menstruáció vagy a 3 napnál rövidebb ideig tartó menstruáció gyakran annak a jele, hogy az ösztrogénszinted túl alacsony, ami viszont gátolja a megfelelő méhnyálkahártya-proliferációt és az ovulációt, ami zavarhatja a termékenységet. A gyenge menstruáció a PCOS, a pajzsmirigy alulműködés vagy a korai menopauza jele is lehet. Jelezhetik a nagyon alacsony testsúlyt vagy testzsírt, és ha hipotalamikus amenorrhoeával társul, ugyanezeket a kockázatokat hordozza.

A menstruációk közötti vérzés gyakori a hormonális fogamzásgátlás bármely formájának megkezdésekor vagy abbahagyásakor, valamint esetenként röviddel a teherbeesés után “vérzéses” epizódot tapasztalhatunk (ebben az esetben ezt implantációs vérzésnek nevezik). A menstruációk közötti vérzés oka lehet mióma, polip, endometriózis és adenomiózis, és ha a hónap folyamán folyamatosan jelentkezik, akkor komolyabb problémára is utalhat.

Menstruációs fájdalom: A menstruáció miatt nem normális, ha napokig ibuprofent szedsz, és nem normális, ha olyan fájdalmad van, ami miatt nem tudod elvégezni a normális napi teendőidet. Ha mégis, akkor valószínűleg van valami probléma, amit kezelni kell.  Különösen akkor, ha olyan tünetek kísérik, mint a hasi vagy kismedencei fájdalom vagy nyomás, székrekedés vagy fájdalom a székletürítéskor, vizelési problémák vagy fájdalom szex közben, ez olyan alapbetegségre utal, mint az endometriózis, a mióma vagy a krónikus kismedencei fájdalom.

 

Megtanulni hallgatni a 6. életjelre

A hormonok testünk egyik legerősebb jelzései, és mivel egy nő élete során körülbelül 400 menstruáció történik, ez fontos személyes adatforrás, amelyet felhasználhatunk ahhoz, hogy jobban megértsük az egészségünket egész életünk során befolyásoló tényezők teljes ökoszisztémáját. Íme néhány módszer, amellyel jobban ráhangolódhatsz erre a fontos életjelre, és használhatod a ciklusodban rejlő erőt.

Először is, ismerd meg a ciklusod: Van rá esély, hogy elfoglalt vagy szórakozott vagy, és nem vetted észre, hogy a 6. életjeled próbál üzenni valamit. A tünetek feljegyzése és a ciklus nyomon követése segíthet a szabálytalan menstruáció, a hosszú vagy rövid ciklusok, illetve a visszatérő tünetek azonosításában. Ez egy extra szuper lehetőség arra, hogy kapcsolatba léphess a belső tudásoddal, de arra is, hogy valóban kompetens személyként vehess részt a gyógyulásodban, vagy akár a diagnózis felállításában, és tudd kommunikálni az orvosodnak a tüneteidet, problémáidat, és tudj kérdéseket feltenni.

Ne könyveld el a tüneteid simán csak a “női léttel járó normálisnak”, hacsak nem vagy biztos benne, hogy azok! Nőnek lenni, méhvel vagy mellekkel rendelkezni, menstruálni itt-ott okozhat nekünk kellemetlenségeket, de a krónikus tünetek vagy problémás ciklusokat, amelyeket fent tárgyaltunk azt jelezhetik, hogy valami nincs rendben. Fontos, hogy ne beszéljük be magunknak, hogy ez rendben van,  ez sajnos egy olyan késztetés, amelyet a nőkbe tudat alatt egy olyan egészségügyi rendszer ültetett bele, amely jellemzően figyelmen kívül hagyja a nők egyedi szükségleteit – és szenvedését.

Beszélj az orvosoddal, és mondd el a problémádat őszintén. Tudasd velük, hogy utánanéztél a dolgoknak. Ha perimenopauzában vagy menopauzában vagy, és már nincs ciklusod, akkor is megoszthatod a menstruációs ciklusaid történetét az orvosoddal, mert az sokat elárulhat az aktuális kockázati tényezőkről. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha hormonális fogamzásgátlót szedsz. Ha az orvosod nem veszi ezt komolyan, keress olyat, aki igen.

Végül, mielőtt tabletták mellett döntenél, kérj nyugodtan egy másik véleményt – és ha van rá lehetőség, egy kíméletesebb megközelítést válassz. Nagyon sok dolgot tehetsz az egészséged érdekébn, olvass utána, hogy mik lehetnek a tünetek kiváltó okai, és hogyan lehet ezeket étrendi változtatásokkal, természetes és szelíd gyógymódokkal vagy életmódváltással orvosolni. A honlapon számos útmutatót találsz, vagy ajándékozd meg magad a Női Biohacking Programmal, ahol rengeteget tanulhatsz a 6. életjeledről, és a hormonális egyensúly segítéséről.

Ahogy itt megtanultuk, ha figyelmen kívül hagyod a 6. életjeled által küldött üzeneteket, vagy abban reménykedsz, hogy idővel elmúlnak, akkor később nagyobb problémákkal kell szembenézned. És bár a gyógyszerek, műtétek és más hagyományos orvosi eljárások segíthetnek a fentihez hasonló menstruációs problémákon, fontos tudni, hogy nem ezek az egyetlen elérhető megoldások.

A menstruációd és a vele járó tünetek nem olyan dolgok, amit szégyellned kell, vagy ami miatt hátrányban kellene érezned magad – a ciklusod hozzád tartozik, nem hiba a rendszerben, hanem egy természetes, veled született rendszer, egy beépített GPS, amely arra hivatott, hogy tudassa velünk, hogy vagyunk – és érdemes őt tiszteletben tartani és meghallgatni. A 6. életjel erejében való hit egyben egy nagyon szükséges paradigmaváltás kezdete is – amelynek eredményeképpen végre bízunk a testünkben és tiszteljük azt, és ugyanezt várjuk el az orvosainktól is. A nők megérdemlik, hogy meghallgassák őket. Kezdjük azzal, hogy mi meghallgatjuk, mit mond a saját testünk.

 

Eredeti cikkből átvéve: Aviva Romm – What Your Period Can Tell You About Your Health: Meet Your 6th Vital Sign

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Források

ACOG Committee on Adolescent Health Care. ACOG Committee Opinion No. 349, November 2006: Menstruation in girls and adolescents: using the menstrual cycle as a vital sign. Obstet Gynecol. 2006 Nov;108(5):1323-8.

American Academy of Pediatrics Committee on Adolescence; American College of Obstetricians and Gynecologists Committee on Adolescent Health Care. Pediatrics. 2006 Nov;118(5):2245-50.

Brodin T, et al. Menstrual cycle length is an age-independent marker of female fertility: results from 6271 treatment cycles of in vitro fertilization. Fertil Steril. 2008 Nov;90(5):1656-61.

Cedars M, Taymans S, DePaolo L. et al. The sixth vital sign: what reproduction tells us about overall health. Proceedings from a NICHD/CDC workshop. Human Reproduction Open, Volume 2017, Issue 2, 12 July 2017.

Diaz A, et al. Menstruation in girls and adolescents: using the menstrual cycle as a vital sign.

Master-Hunter T, Heiman, D. L. (2006). Amenorrhea: Evaluation and treatment. American Family Physician, 73, 1374–1382.

Solomon C,, et al.: Long or highly irregular menstrual cycles as a marker for risk of type 2 diabetes mellitus, JAMA. 286(19):2001; 2421–2426.

Yi-Xin Wang, et al. Menstrual cycle regularity and length across the reproductive lifespan and risk of premature mortality: prospective cohort study. BMJ, 2020; m346.