fbpx

10 perces meditációk a hét minden napjára

– Hála –

Van ez a dolog, ez az erő, amit nem ismerünk. Tudjuk és használjuk is a nevét, és el is várjuk, hogy mások irányunkba ezt a dolgot mutassák. Persze ezt csak egónk büszkeségéért akarjuk, mert valójában nem is tudjuk, hogy miről van szó. Igazából nem ismerjük a hálát. Sőt elhanyagolandónak érezzük, képessége számunkra rejtély, ereje számunkra annyira idegen, hogy lényegtelennek tartjuk. Fogalmunk sincs, hogy a hála a legerősebb erő, amelyet ha elsajátítunk, mindenek fölött győzünk. 

Biztosan előfordult már veled is, hogy elégedetlen vagy, panaszkodsz, nyűglődsz és nem érted, hogy miért nem kapod meg azt, amire vágysz, vagy, amit úgy gondolod, hogy megérdemelnél.

A Hála meditáció meggyógyítja ezt a fajta hozzáállást, gondolkodásmódot, és segít arra összpontosítani, ami már megvan, és azért hálát és elégedettséget érezni. Ez nagyon egyszerűnek és triviálisnak hangzik, de valójában, ha végiggondolod nem is olyan gyakori az, hogy hálás vagy és megelégedett, boldog azzal, azért, amid van. Sokkal egyszerűbb panaszkodni, elégedetlenkedni, mint számba venni és hálásnak lenni azért a sok dologért, amit már elértél, megszereztél, megtanultál stb.

Próbáld ki ezt:

1. Ülés 

Helyezkedj el egy számodra kényelmes pózban, ülve. Ülj egy nyugodt, csendes helyen. Legyen az ülés egyenes, szilárd. Csukd be a szemed és hozd a figyelmed a testedre és a légzésedre. Fejed legyen középen, tekinteted – csukott szemmel – előre, kicsit lefelé nézzen, vagy az orrhegyed irányába. Kezed kényelmesen tedd az öledbe, vagy a combhátra. 

Ha tudsz jelölj ki egy helyet otthon külön a meditációra, amit lehetőleg csak erre használj, vagy esetleg egy kis sarkot különíts el erre. Tehetsz ide egy kis szőnyeget, meditációs henger vagy félkör alakú párnát, mécseseket, füstölőt.

2. Szankalpa 

Ez egy megerősítés, engedélyt adsz magadnak, hogy befelé forduljunk, és elengedjük a mindennapi problémákat, gondolatokat arra az időre, amíg meditálunk. Például, mondhatod magadnak, hogy:  “Most meditálni fogok, tudom, hogy sok gond, megoldatlan ügy, elintéznivaló van, de ezeket nem most fogom megoldani, így ezekre most nem gondolok. Nem engedem, hogy ezek most elvonják a figyelmem. Félreteszem őket, addig amíg meditálok. Megengedem magamnak, hogy  csak magammal foglalkozzak és meditáljak. Azután frissen, üdén készen fogok állni, hogy ezekkel foglalkozzak.”

3. Progresszív relaxáció 

Scanneld végig a tested a fejed búbjától a lábujjhegyedig. Figyeld meg, hogy hol tapasztalsz feszültséget. Engedd el ezeket a feszültségeket, lazítsd el ezeket a részeket egy hosszú, mély kilégzéssel. Tudatosítsd az érzeteket, mint például a melegség -, vagy hidegérzet, vagy a ruhád vagy a talaj érintése. Menj végig a lábujjhegyedtől a fejed búbjáig minden ponton, és lazítsd el szisztematikusan az egész tested. Az ellazításon kívül ennek az is a célja, hogy a testünkre összpontosítsunk, ez az első lépése annak, hogy figyelmünket kívülről befelé fordítsuk.

4. Hála 

Ha már úgy érzed, hogy a gondolataid elcsendesedtek és a légzésed nyugodt, akkor először kezd azzal, hogy hálát adsz magadnak azért, hogy egészséges vagy, szép vagy, okos és tehetséges vagy pl. Bármi, amit magadban pozitívnak értékelsz azért adj hálát! Aztán adj hálát azokért az emberekért, akiket szeretsz és az életedben lévő jó dolgokért! Ezután szélesítsd egy kicsit a látókörödet, nézd meg azokat a dolgokat is, amiket hajlamosak vagyunk természetesnek, magától értetődőnek venni, legyél ezekért is hálás. Bármi, ami csak eszedbe jut!

Ha végeztél a meditációval, emlékezz erre az érzésre a szívedben és tartsd meg a nap folyamán!

Dr Varga Zsuzsanna