fbpx

Egészségmegőrzés járvány idején is 

Megfázás és influenza természetes megelőzése és kezelése

A megfázás és az influenza kellemetlen állapot, amely megelőző lépésekkel egy bizonyos fokig elkerülhető, de ha mégis elkapnánk, a természetes gyógymódok az ellenálló képességünk fokozása mellett segíthetnek lerövidíteni a betegség idejét. 

Gyógynövények

A gyógyító hatású és enyhülést hozó, illetve az immunrendszer egészséges működéséhez hozzájáruló gyógynövények javítják a légzést. Az antimikrobális gyógynövények segítenek legyőzni a fertőzést. Kombináljuk immunitást fokozó gyógynövényekkel. Az izzasztó gyógynövények csökkentik a lázat. 

Bodza

A bodzabogyó gyulladáscsökkentő flavonoid hatóanyagi segítenek megőrizni a légutak egészségét. Egyes tanulmányok szerint a rendszeresen fogyasztott szirup a benne található vírusölő hatóanyagoknak köszönhetően segít elhárítani a fertőzéseket. Az influenza vagy megfázás idején a virágokból készített tea vagy tinktúra enyhítheti a szövetek gyulladását, és csökkenti a hurutot és a légúti elzáródásokat. Ne fogyasszuk nyersen a bogyókat, mert gyomorpanaszokat okozhatnak!

Immunitást fokozók

Ha érezzük, hogy kezdődik a megfázás, a kasvirág az immunrendszer erősítésével lerövidíti a betegség időtartamát. A kasvirágról kimutatták, hogy fokozza a fehérvérsejtek fertőzésekkel szembeni reakcióját, és csökkenti a légutak gyulladását. Immunszupresszáns szedése esetén ellenjavallt. 

Fekete bodza virága

Elősegíti a láz csökkentő izzadást, és enyhíti a hurutos köhögést. 

Cickafark

Izzasztó és fertőzésgátló. Várandósság esetén nem javasolt. Túlzott használata fényérzékenységet okozhat.  

Immunerősítő szirup

Keverj össze 3-5 ml kasvirágtinktúrát és 1-2 teáskanál bodzabogyószirupot, és fogyaszd naponta megelőzésre.

Illóolajok

Az illóolajok inhalálása vagy párologtatása megnyugtatja és megtisztítja a légutakat. Enyhítik a köhögést, torokfájást, az influenza alatt ránk törő fáradtságot, lázat, és megnyitják a légutakat.

Nyákoldók

A cédrus és a szantálfa oldja a letapadt nyákot, és enyhíti a nyálkahártya gyulladást, míg a teafa és a babér nyákoldó hatása mellett fertőtlenít, és segít távol tartani a kórokozókat.

Eukaliptusz is nyákoldó hatású. Adj 5 cseppet egy tál forró vízhez és inhaláljunk, vagy tegyük diffúzorba, vagy 3 cseppet 5 ml mandulaolajba téve hasznlhatjuk a mellkasunk, hátunk felső része és a vállak területének átmaszírozására is. 

Hűsítés

A borsmenta hűsítő hatása hasznos lehet láz esetén is, köptető hatása segít megtisztítani a légutakat, és ellenállóbbá tenni a kórokozókkal szemben. Adjunk 5 cseppet egy tál forró vízhez és és fejünket törölközővel letakarva inhaláljunk. Ezt is tehetjük nyugodtan diffúzorba.

Toroknyugtató

A kakukkfű enyhíti a krónikus köhögésbe fulladó, csiklandozó érzést a torokban.

Probiotikumok és prebiotikumok

A bélrendszer nemcsak az emésztésben, de az immunrendszer működésében is szerepet játszik. Ha a bélflóra egyensúlya kóros irányba mozdul el, könnyebben telepednek meg különböző betegségeket okozó organizmusok, valamint bizonyos ételekkel szemben intolerancia is kialakulhat.

Az antioxidánsokban gazdag étrend fokozza az immunitást. Élőflórás ételek, fermentált ételek fogyasztása a bélflórában a jótékony baktériumoknak kedvező feltételeket biztosít, azok szaporodását támogatja. Ezek a probiotikus baktériumok csökkentik a gyulladást, illetve az ételintolerancia és a betegségek kialakulásának kockázatát.

A perbiotikumokban pedig ezeket a baktériumokat tápláló anyagok találhatóak. Ilyenek a spárga, hagyma, fokhagyma, csicsóka például.

Immunerősítő ételek

Egyes ételek antimikrobiális hatóanyagok széles skálájával erősítik az immunitást. A gombák és a gabonafélék – rizs, zab, árpa – a béta-glükán nevű élelmi rostot tartalmazzák. Ez a rost fokozza a fehérvérsejtek közül a makrofágok, és az immunrendszer működését, gyorsítja a sebek gyógyulását, és javíthatja az antibiotikumok hatékonyságát.

A gyömbérben található gingerol és sogaol serkenti a vérkeringést, és felveszi a harcot a fertőzésekkel szemben.

A fokhagyma allicin nevű hatóanyaga vírusölő és antimikrobális hatású, szintén segít leküzdeni a fertőzéseket. A nyers fokhagyma különösen erőteljes. Adjunk egy gerezdet a levesekhez vagy zöldségekhez, hogy segítsük az immunrendszerünket természetesen.

A gombákban található B-vitaminok vélhetően serkentőleg hatnak a fertőzésekkel megküzdő fehérvérsejtekre, a szelén antioxidáns hatásáról pedig bizonyították, hogy támogatja az immunrendszer működését, és megvédi a sejteket és a szöveteket a szabad gyökök káros hatásaitól.

A csili, a csípős mustár, a Curry, a torma és a waszabi amellett, hogy erőteljes ízt adnak az ételeknek, segítenek megnyitni a légutakat, és tisztán tartani az arcüreget.

Folyadék

A test megfelelő folyadékellátása segít megelőzni a horkolást, nedvesíti a nyálkahártyát, enyhíti a torokszárazságot. A víz és a gyógyteák fogyasztása nemcsak a test működéséhez szükséges folyadékot biztosítja, hanem oldja a letapadt nyákod, megakadályozza a váladék felgyűlését, a letapadásokat, és ezzel a horkolást is.

A matcha a zöld tea leveléből készül, rengeteg antioxidáns vegyületet tartalmaz, amelyek segítenek megelőzni a légutak gyulladását.

Antioxidánsok és vitaminok, étrend-kiegészítők

A- és C-vitamin

Az antioxidánsok, különösen az A- és a C-vitamin, segítik a kórokozókkal szembeszálló sejtek működését. A tökfélék, az édesburgonya, a kantalup sárgadinnye, a spenót és a sárgarépa béta-karotint tartalmaznak, amelyet a szervezet A-vitaminná alakít.

C-vitaminhoz a citrusfélékből és a leveles zöldekből juthatunk például. C-vitamin hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez. Szerepet játszik a szöveteket alkotó egyik fehérje, a kollagén termelésében, tehát alapvető fontosságú az egyes szövetek – így tüdőszövet – egészségének megőrzésében.

D-vitamin

A D-vitamin gyulladáscsökkentő és immunerősítő. Fogyasszunk rendszeresen D3-K2 vitamint az erős immunrendszerért.

Cink

A cinkben szegény étrend csökkentheti immunitásunkat. A cink C-vitaminnal együtt hatékonyan támogatja az immunrendszert. A cink gyulladáscsökkentő és fokozza az immunitást. A megfázás kezdeti stádiumában szedett étrend-kiegészítő csökkentheti a fertőzés súlyosságát és hosszát.

Omega-3

Omega zsírsavakat tartalmazó étrend-kiegészítők gyulladáscsökkentő hatása hatékonyan csillapítja a krónikus köhögést. Fogyasszunk jó minőségű, ellenőrzött helyről származó halolajat.

Nyugodt alvás

Az elegendő és pihentető alvás az egyik legfontosabb tényező, amely segíti a szervezetünket felvenni a harcot a kórokozókkal szemben, gyorsítja a gyógyulást.

Melatonin

A cirkadián ritmus szabályozásáért felelős egyik hormon, a melatonin, mely segíti az elalvást. Vannak olyan ételek, melyek természetesen is tartalmaznak melatonint, ezek fogyasztása hozzájárulhat a nyugodt, pihentető alváshoz. Ilyen élelmiszerek a meggy, meggylé, paradicsom, csilipaprika, fehér és fekete mustár, kukorica, görögszéna, rizs és csírák. De kapható már melatonin kiegészítő is.

Triptofán

A triptofán aminosavat tartalmazó ételek – szárnyasok, tojás, túró, csicseriborsó – szintén segítik az alvást, mivel a triptofán fokozza a szervezet szerotonin-termelését, és enyhén nyugtató hatású.

Életmód

Próbáljunk meg lazítani. A stressz negatívan befolyásolja az immunrendszer működését. 

A könnyű testmozgás fokozza a vérkeringést és az immunitást, míg a túl erőteljes csökkentheti.

Tüsszentéskor takard el a szád, moss kezet rendszeresen, tartsd be a higiénés szabályokat, vigyázzunk egymásra!

Dr. Varga Zsuzsanna

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Források

Aviva Romm, Susan Curtis – Természetes gyógymódok