Ciklustudatos szex? –

Tartalomjegyzék

Ciklusod különböző szakaszainak szexualitásra gyakorolt hatása

Ebben a cikkben szeretnénk neked bepillantást adni a ciklusod különböző szakaszainak szexualitásra gyakorolt hatására. Szavakat kínálunk neked ahhoz, hogy közelebb kerülhess a testedhez, és tudatosságot ahhoz, hogy megértsd és feltérképezd a vágyaidat. Ez ugyanis a kulcs a jó szexhez. Velünk tartasz? 

Pár napja Esther Perel podcastjét hallgattam. Az egyik kliense azt mondta, azért nem szeretne a szexről beszélgetni, mert ennek veleszületettnek kell lennie: a szavak és a tudatosság csak ront rajta. A zseniális terapeuta brilliáns sóhajjal válaszolt a felvetésre: bár tudnám, ki hitette el velünk ezt a hazugságot!

Szex és tudatosság, nos, a két fogalom ezerféle módon képes eltávolodni egymástól. Sőt! Legtöbbször elvárásunk is a szexszel szemben, hogy ősi legyen, ösztönös, mindent elsöprő, és ne igényeljen szavakat. Főleg ne tudatosságot. 

A szex persze bizonyos szinten valóban ösztönös és valóban, vannak időszakok, amikor sem szavakat, sem különösebb tudatosságot nem igényel. De vajon ez az általános? Érdemes egy pillantást vetnünk a szexualitást vizsgáló tanulmányokra: ezek tanulsága szerint a nők 40-60 százaléka elégedetlen a szexuális életével, és nem, vagy csak ritkán él át orgazmust. Bár az orgazmus abszolút nem kizárólagos célja az együttléteinknek és semmiképpen nem egyedüli fokmérője a szexualitásunk minőségének, mégis érdekes tény, hogy ezzel szemben a férfiak 95 százaléka eljut a csúcsra az ágyban. 

Közel sem olyan biztos tehát,hogy nincs szükségünk szavakra a jó szexhez. Sokkal valószínűbb inkább, hogy szavak híján, végtelen sok tabut mozgatva elhitettük magunkkal, hogy a szex akkor jó, ha ösztönök uralják. 

De mi van akkor, ha ez nincs így? Baj van velünk, a partnerünkkel, a kapcsolatunkkal? Fásultak lettünk? Egyáltalán: tehetünk valamit a libidónkért, a jobb szexért? Vagy ha ez a vonat egyszer elmegy, akkor valóban örökre lemaradtunk róla? 

A ciklusszinkron életmód választ kínál ezekre a kérdésekre is. A női szexualitást ugyanis milliónyi szállal hálózza be az a hormonális ökoszisztéma, amely éppen uralkodik a testünkön: a libidónk és a szex minősége változik a ciklusunkkal, a mentális állapotunkkal, az életszakasszal, amelyben vagyunk, a környezetünk minőségével. Ha sikerül követnünk a testünk hullámait, ha sikerül a ciklusunk adott szakaszának sajátosságait, mintázatait felismerni, ha azonosítani tudjuk a vágyainkat, a csökkent libididó okát, akkor olyan kapukat nyithatunk meg a szexualitásunk előtt, amelyekről sosem gondoltuk, hogy léteznek. 

Ebben a cikkben szeretnénk neked bepillantást adni a ciklusod különböző szakaszainak szexualitásra gyakorolt hatására. Szavakat kínálunk neked ahhoz, hogy közelebb kerülhess a testedhez, és tudatosságot ahhoz, hogy megértsd és feltérképezd a vágyaidat. Ez ugyanis a kulcs a jó szexhez. Velünk tartasz? 

Follikuláris szakasz

A follikuláris szakasz a ciklusod menstruációt követő és ovulációt megelőző napjait öleli fel. Kutatások szerint ennek a szakasznak az utolsó napjaiban a legmagasabb a libidód: ez evolúciós szempontból nézve tökéletesen érthető, hiszen ebben a szakaszban a legnagyobb az esély a terhességre. 

Mind az ösztrogén, mind az LH, mind az oxytocin szint masszív növekedésnek indul (az ösztrogén szintje akár 800 százalékkal is megemelkedhet) – ezzel együtt a libidód is közeledik a csúcspontjához. Ezeknek a hormonoknak a hatására fokozatosan épül fel a síkos, nedves érzetet adó termékeny méhnyaknyák, amely az ovuláció ideje alatt fog majd “tetőzni”.  

A follikuláris fázis tökéletes időszak a klasszikus Valentin napi randikra: nagy séták a szabadban, kirándulások, csendes vacsik kettesben – ezek nagy valószínűséggel elegendőek is lesznek arra, hogy tökéletes hangulatba kerülj az együttléthez, ezekre ráadásul természetes boostjai is az oxytocin szintnek, amely szintén segíthet abban, hogy a lehető legjobb élmény legyen számodra a szex. A menstruáció időszakát követő fáradtságnak nyoma sincs, és közeledik az ovuláció testi-lelki csúcspontja. Lássuk, hogy a peteérés körüli napok miben térnek el a follikuláris fázistól! 

Ovuláció

Az ovuláció szakasza a női libidó csúcspontját jelenti. A hormonszintek az egekben, tulajdonképpen minden nap képes lennél meghódtani a világot – és a gondolataid gyakran elterelhetetlenül a szex körül forognak. Micsoda skandallum, ugye? Ritkán látjuk leírva ezt a mondatot nőkkel kapcsolatban, ezért mondjuk ki hangosabban is: bizony, a női ciklus adott napjaiban a szex gyakran az egyetlen elképzelhető valid tevékenység nekünk, nőknek. Ebben a szakaszban ráadásul nyitottak vagyunk a szociális eseményekre is: ez a szakasz a nagy bulik, a valóban ösztönös, vad és sodró szex időszaka lehet sokunk számára. 

Mivel ez a termékenységünk csúcspontja is, sokak számára ez az időszak állandó félelmet rejt magában a nem kívánt terhességtől. Bénító lehet, hogy a leginkább átszexualizált szakaszában az életednek rettegsz valamitől, de nem vagy ezzel egyedül. Elég, ha a szexuális felvilágosító órákra gondolunk: semmi más üzenettel nem szolgáltak nekünk, lányoknak, csak azzal, hogy akár egy orgazmustól is terhesek lehetünk spontán, bármikor – az élvezethez tehát azonnal hozzákapcsolták a veszély képét is. 

Ha szeretnél leszámolni ezekkel a mítoszokkal és kiteljesedni végre ezekben a napokban is, ezt a két cikket ajánljuk figyelmedbe: https://funkcionalisorvoslas.hu/kategoria/hormonegyensuly/ovulacio-masterclass-1-resz-termekenyseg-para/

https://funkcionalisorvoslas.hu/kategoria/hormonegyensuly/ovulacio-masterclass-2-resz/

Luteális fázis

A legjobb résszel kezdtünk ciklus és szex témában, de jöjjön most az a két szakasz, ami kevésbé virágzó és túlcsorduló, és amellyel kapcsolatban a legtöbb nehézség szokott adódni: a luteális fázis és a menstruáció szakasza. Ez a két periódus is többé-kevésbé két hetet fed le, valamivel többet tehát, mint a follikuláris fázis és az ovuláció, ezért nagyon fontos, hogy ebben az időszakban is értsd a tested igényeit.

A luteális fázis pontosan olyan, mintha visszafelé játszanák le neked a follikuláris szakaszt: a hormonszintek leesnek, a progeszteron szint nő (igen, ő a buligyilkos hormonunk). Ezzel együtt szépen lassan a libidód is csökkenni kezd, és a menstruációhoz közeledve a hangulatod sem az a klasszikus partikirálynői. 

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy vége a jó időknek, és a szextől két hétre el kell búcsúznod. Azt viszont mindenképpen jelenti, hogy több időre lehet szükséged ahhoz, hogy megfelelő hangulatba kerülj, és a méhnyaknyák változásai miatt akár síkosítóra is szükséged lehet az együttléthez. Ez a téma rengeteg férfi számára okoz nehézségeket: hajlamosak ugyanis azt gondolni, hogy nem hatnak megfelelő erővel a párjukra (ó helló, ösztönös és állatias vágyak mítosza), holott erről szó sincs. 

Használjátok ki ezeket az introvertáltabb napokat beszélgetésekre, kerüljetek közel egymáshoz, és szánjatok időt a másik testének feltérképezésére! 

Menstruáció 

Szex a menstruáció alatt? Már villog is a fejünk fölött az óriási TABU felirat! A nők hüvelye ugyanis állandóan tiszta, semmiképpen nincsen benne vér – legalább is ezeket a szürreális elvárásokat fogalmazták meg vele szemben az elmúlt évszázazadokban. Mindezen tévhitek és kívánalmak ellenére közel sem mondhatjuk azt, hogy a menstruáció napjaiban nem téma a libidó. 

A PMS napjai és a vérzés időszaka jellemzően valóban nem a szexuális vágy csúcspontjaival kecsegtetnek (bár sok nő számára jelent a menstruációt megelőző pár nap egy második, ovulációhoz hasonló kiugrást a libidóban). Ha te is így vagy ezzel, semmi gond. Ha azonban azok közé tartozol, akik a menstruáció napjain sem szeretnék megvonni maguktól a szexet – nos, ez is normális. 

A szex és különösen az orgazmus csodás izomlazító és fájdalomcsillapító hatással bírnak – ráadásul ezekben a napokban a terhesség esélye is alacsony (ezt azonban kizárólag akkor tudod biztosan kijelenteni, ha használsz valamilyen cikluskövetési módszert, ha nem, akkor semmiképpen ne játszatok arra, hogy a menstruáció alatt nem lehet teherbe esni!), így semmi okod megvonni magadtól az élményt. 

Ennyi lenne tehát? Csak a hormonok? 

Természetesen nem – ezer más tényező befolyásolja azt, hogy éppen mennyire vágysz a szexre. A női libidóra erőteljesen hatnak a ciklus különböző szakaszaiban tapasztalható hormonális változások, és ezek ismerete, valamint a hullámzás mértékének csökkentése, a ciklusszinkron életmód pedig rengeteget segíthet abban, hogy a lehető legjobb élményeket szerezd meg az ágyban. 

Azonban milliónyi más tényező is befolyásolja azt, hogy hogyan érzed magad szex közben, hogy milyen gyakran kívánod, és azt is, hogy eljutsz-e az orgazmusig vagy sem. A ciklustudatosság azonban tökéletes első lépés önmagad felé, és a legjobb módszer arra, hogy soha nem tapasztalt módon lelj otthonra a testedben.

Ahhoz, hogy ezeket használni tudd, először is tudnod kell, hogy a ciklusodnak melyik fázisában vagy – és meg kell tanulnod, hogy az egyes fázisokban hogyan tudod a legjobban támogatni a tested. És pontosan ez az, amiről a Ciklusszinkron Programban megtanítunk.

Ebben a programban megtanulod majd:

  • Miért is jó a menstruáció, a ciklusod, és hogyan dolgozz vele együtt!
  • Hogy nem vagy őrült. Tök normális, hogy a ciklusod folyamán ingadozik az energiaszinted, a libidód, az étvágyad és, ööö még a személyiségjegyeid is.
  • Mindent a menstruációs ciklus négy különböző fázisáról, vagyis az évszakokról
  • Hogyan térképezd fel a ciklusodat, hogy azonosítani tudd az egyes fázisokban rejlő egyedi szupererőidet és sebezhető pontjaidat.
  • Hogyan találhatod meg a flow-t azáltal, hogy életedet, ahol lehetséges, a menstruációs ciklusod egyes fázisához igazítod. Spoiler: ami az egyik héten működik, az nem feltétlenül működik a következő héten.

A ciklusszinkron életmód a legjobb út, amelyre nőként léphetsz. Olyan befektetés, amely garantáltan örökre szól: bár a tested állapota nemcsak életszakaszonként, de hétről hétre is változik, a tudás, amellyel ezt követheted és alakíthatod állandóan elérhetővé válik számodra. Körülményektől független stabilitást adhatsz általa a testednek.  Hagyd magad mögött a változó erősségű hullámoknak való kiszolgáltatottságot, a hormonok hullámvasútját, és szelidítsd meg ezeket az olykor viharos lökéseket a ciklusszinkron életmód segítségével!

Tudj meg róla többet – ITT!

Image 1 for category Szex

Hasonló cikkek

Értesülj első kézből!

Tartalomjegyzék

Egészséges életmód,
kezdő e-book szett

10 Dolog, amit érdemes
tudni a pajzsmirigyedről

Visszatérés a
ciklustudatossághoz

PCOS Program
- A természetes recept

9 lépés a hormonegyensúly, az egészséges anyagcsere és a termékenység felé

Ismét megnyitottuk 05.16-ig!

A helyek száma korlátozott - biztosítsd a tiédet még ma!